سخنگوی وزارت خارجه: آماده گفتگو با عربستانیم

سخنگوی وزارت خارجه: آماده گفتگو با عربستانیم
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 22:54

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یک رسانه عربی گفت: ما آماده گفت‌وگو با عربستان هستیم و نمی‌خواهیم که مشکلات‌مان با کشورهای همسایه استمرار پیدا کند.

العالم ـ ایران 
بهرام قاسمی در پاسخ به این پرسش که امروزه بیشتر کشورهای همسایه به ایران به عنوان منبع تهدید نگاه می‌کنند، آیا این امر باعث نمی‌شود شما گام‌های اطمینان بخشی را بردارید؟ گفت: تلاش‌های زیادی وجود دارد که هدف آن‌ها محاصره، بدنام کردن و جنگ با ایران است و تمام ادعاهایشان غیر واقعی است. نقش ایران در منطقه برگرفته از جایگاه جغرافیایی، تمدنی و اقتصادی است. ما سیاست‌هایمان را به هیچ کس به زور تحمیل نمی‌کنیم و میل و رغبت‌هایمان را بر دوش دیگران نمی‌گذاریم. کسانی که ایران را یک تهدید می‌بینند قبل از آن برای این ادعایشان یک نقشه طراحی می‌کنند اما این تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید.

وی در پاسخ به این‌که تنش میان ایران و عربستان بر بیشتر پرونده‌ها بازتاب دارد یا دلیل به وجود آمدن برخی از آن‌ها نیز هست و گفته می‌شود برخی از کشورها میان شما و عربستان میانجیگری کردند. این تلاش‌ها به نتیجه رسید؟ کشورهای میانجیگر کدامند؟ گفت: فکر نکنم که ایجاد رابطه با عربستان نیاز به واسطه و میانجیگر داشته باشد. مشکلات ما آن‌قدر پیچیده نیستند و آن چیزی که بر روابط دو جانبه ما تاثیر گذاشت سوء‌تفاهم و اتهامات واهی علیه ایران است. بعد از توافق هسته‌ای و بازگشت ایران به عرصه قدرت‌های بین‌المللی بسیاری از کشورها از جمله عربستان ترسیدند.

عربستان باید سیاست های ضد ایرانی اش رامتوقف کند

عربستان باید اتهامات و سیاست‌های ضد ایرانی‌اش را متوقف کند و ما آماده گفت‌وگوی دو جانبه هستیم. ما نمی‌خواهیم مشکلات‌مان با کشورهای همسایه ادامه پیدا کند و سیاست خارجه ما بر اساس ایجاد روابط سازنده با دیگر کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس است. در حقیقت در مورد روابط دو جانبه با ایران و روابط منطقه‌ای و بین‌المللی تماس‌هایی با برخی مسوولان در منطقه وجود دارد. تماس‌ها و دیدارهای متقابلی میان ایران، قطر، کویت و عمان داشتیم اما من می‌توانم بگویم که مشکلات اصلی منطقه به روابط تیره ایران و عربستان برمی‌گردد.

عربستان با تجاوز به یمن مرتکب گناه بزرگی شد 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این‌ پرسش که امروزه تهران و ریاض و برخی کشورهای دیگر بر سر مساله یمن اختلاف دارند. آیا شما حزب‌الله دیگری در یمن تشکیل دادید؟ نقش شما در انقلاب حوثی‌ها چیست؟ اظهار کرد: این‌ها تنها تهمت است. ما بر این باوریم که هر طرفی که نتواند بر طرف دیگرش پیروز شود باید به هر شکلی مقاومت کند، بنابراین همه می‌گویند که انصارالله حمایت می‌شود. به نظر من عربستان با تجاوز به یمن مرتکب گناه بزرگی شد و این امر از نظر ایران غیرقابل قبول است. ملت یمن صبور، قوی و مبارز هستند و شرایط زندگی آنان با دیگر کشورهای منطقه تفاوت دارد.

از سویی دیگر سلاح زیادی میان یمنی‌ها پخش شده است و عربستان بدون توجه به این امر فکر می‌کرد در مدت بسیار کوتاه همه چیز به نفعش به پایان برسد و فکر نمی‌کرد که با مقاومت مردمی رو به رو شود. یمن در اصل کشور بسیار دوری است و راه رسیدن به آن باز نیست و ایران نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، چگونه ما را به قاچاق اسلحه متهم می‌کنند در حالی که یمنی‌ها به سلاح ما اصلا نیاز ندارند!؟

تکذیب سقوط پهپاد ایرانی در یمن به دست نیروهای اماراتی

وی در پاسخ به‌ این‌که مدتی پیش نیروهای اماراتی هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را ساقط کردند، آیا این خبر را تکذیب می‌کنید؟ گفت: بله تکذیب می‌کنم، در یمن نه دخالت نظامی داریم و نه دخالت مالی.

قاسمی در رابطه با مذاکرات ژنو درباره سوریه و تفاوت آن با نشست آستانه گفت: اتفاقات سوریه بسیار پیچیده هستند و با خروج گروهک‌هایی که تلاش داشتند سرنوشت سوری‌ها را تغییر دهند آغاز شد و این گروهک‌ها از برخی کشورها حمایت نظامی و مالی می‌شدند. موضع ایران در رابطه با سوریه از همان ابتدا واضح بود و امروز نیز تکرار می‌کنم که سرنوشت سوریه را خود مردم سوریه مشخص می‌کنند که با گفت‌وگوهای سیاسی مشخص می‌شود.

برخی مرزهایشان باز و از گروه های تروریستی حمایت کردند

وی ادامه داد: برخی‌ها که مرزهایشان را باز کردند و از گروهک‌های تروریستی حمایت کردند گمان می‌کردند که در مدت کوتاهی همه چیز به نفع آنان تمام خواهد شد، اما شکست خوردند و عناصر آنان بازگشتند و یک خطر تروریستی به وجود آوردند. خیلی‌ها از سیاست‌شان بازگشتند و به این نتیجه رسیدند که جایگزینی برای بشار اسد وجود ندارد و عدم وجود آن در حکومت یعنی عدم وجود کسی که با داعش مقابله کند.

ما معتقدیم که نشست آستانه مشکلات مردم سوریه را به طور کامل حل نخواهد کرد و هدف آن زمینه‌سازی برای برگزاری یک گفت‌وگوی مفید است.
این مقام وزارت خارجه ایران تصریح کرد: ما همچنان بر مذاکرات سیاسی تاکید می‌کنیم، مذاکراتی که باعث نزدیک شدن دیدگاه‌های روسیه، ترکیه و ایران در آستانه شد و این مذاکرات دارای هدفی دقیق و برنامه‌ای مشخص هستند و تفاوت آستانه با ژنو همین است. هر کدام از آنها از جهتی مهم هستند، نشست آستانه به منظور ایجاد آتش‌بس و حفاظت از آن و تضمین تداوم آن برگزار شد و این چیزی است که هر سه طرف (ایران، روسیه، ترکیه) دولت سوریه و مخالفان بر آن توافق کردند، اما در مذاکرات ژنو اطراف زیادی از جمله سازمان ملل مشارکت داشتند، با این وجود ما معتقدیم که نشست آستانه مشکلات مردم سوریه را به طور کامل حل نخواهد کرد و هدف آن زمینه‌سازی برای برگزاری یک گفت‌وگوی مفید است.

ایران و روسیه در مبارزه با تروریست ها متفق هستند

وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها می‌گویند که شما با روسیه مشکلاتی دارید  و فقط برای محقق کردن منافعتان در سوریه باهم همکاری می کنید و مقامات روسی با مسئولان آمریکایی دیدارهایی دارند، نظر شما در این رابطه چیست؟ اظهار کرد: تعداد اطرافی که درباره مسئله سوریه در تلاش هستند زیاد است و مسئله سوریه بسیار پیچیده و متعلق به یک کشور نیست و طبیعی است که این مسئله نقطه تمرکز بسیاری از کشورها باشد. اما در رابطه با روابطمان با روسیه می توانم بگویم که این روابط بسیار مهم هستند زیرا ما بر یک اساس متفق هستیم و آن مبارزه با تروریست‌ها است و اگر این همکاری نبود اوضاع عراق نیز سخت‌تر بود. طبیعی است که کشورها تصمیمات خود را بر اساس منافع‌شان بگیرند و کسانی که یک دیدگاه دارند با هم همکاری می‌کنند و با وجود این‌که دیدگاه‌های ما با روسیه در مورد سوریه یکی نیست، اما منافع ما یکی است.

اجازه نخواهیم داد سوریه تقسیم شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این‌که توافق بر روی "مناطق کاهش تنش" به این معنا نیست که سوریه کم‌کم تقسیم خواهد شد؟ گفت: خیر. ایران مخالف تقسیم سوریه است و اجازه نخواهد داد که این امر اتفاق بیفتد و این امر تاثیر منفی بر تمام منطقه خواهد داشت و درگیری‌های قومی و فرقه‌ای را بیش‌تر خواهد کرد.

ایران مشکلی با کردها درعراق و سوریه ندارد

وی در پاسخ به این‌که کاخ سفید اخیرا اعلام کرده است که به منظور مبارزه با داعش به کردها سلاح خواهد داد، آیا این امر برای شما و ترکیه نگران‌کننده نیست؟ به نظر شما این مبارزان کرد هدف شما که مبارزه با داعش است را محقق نمی‌کنند؟ تاکید کرد: ایران هیچ مشکلی با کردها، چه در عراق و چه در سوریه ندارد و روابط ما متعادل است و ما از هر طرفی که واقعا می‌خواهد با داعش مبارزه کند حمایت می‌کنیم و کردهای سوریه جزئی از این کشور هستند و طبیعی است که در جنگش مشارکت کنند. اما در رابطه با سیاست آمریکا ایران هیچ موقع به واشنگتن اعتماد نمی کند، نه در سوریه و نه در هر منطقه دیگری و تجربه نشان داده است که فعالیت آمریکا فقط به خاطر منافع خودش است، بر افغانستان و عراق تجاوز کرد تا تنش و مشکلات منطقه را بیش‌تر کند و از گروهک‌های جهادی و افراطی حمایت کرد. این‌ها اشتباهات استراتژیک هستند و برخی‌ها آنها را صحیح می‌دانند بدون این‌که آینده‌نگری کنند.

قاسمی درباره برخی حاشیه نسبت به اظهارات اخیر غلامحسین کرباسچی گفت: به نظر من گفت‌وگوی دیپلماتیک که کرباسچی در مورد آن صحبت می‌کند امری مثبت است و اما برخی‌ها زبان گفت‌وگو را نمی‌فهمند و رفتار با گروهک‌های تروریستی باید با اسلحه باشد.

کشورهای هستند که در مرزهای ایران و پاکستان تنش ایجاد می کنند

سخنگوی کشورمان در رابطه با پاکستان و حادثه میرجاوه گفت: اتفاق میرجاوه برای ما بسیار سخت بود و ما نامه‌هایی برای آنان فرستادیم و دیدارهایی با آنان داشتیم و تنها هدف ما حفظ امنیت مرزی است و کشورهای دیگری وجود دارند که در مرزهای ایران و پاکستان تنش ایجاد می‌کنند و اگر پاکستان با این تهدیدها مقابله نکند و با ایران همکاری نکند، ایران بعد از ابلاغ به اسلام ‌آباد خودش با این تهدیدات مبارزه خواهد کرد.

تماس های ایران با طالبان افغانستان

قاسمی در ادامه در رابطه با طالبان گفت: افغانستان کشور همسایه ماست و امنیت آن جزئی از امنیت ایران است و ما به منظور ایجاد امنیت و ثبات در مرزهای ایران و افغانستان تماس‌هایی با طالبان داشتیم اما این تماس‌ها به منظور فعالیت مشترک سیاسی نیست.

وی در مورد سفر مقاماتی از کانادا به تهران گفت: حدود یک سال است که از طریق طرف سومی، شبکه‌های ارتباطی با کانادا را باز کردیم و وزیر خارجه ما با وزیر خارجه آنان دیدار داشت و چند روز پیش هیاتی از کانادا به تهران آمد. ما در حال حل مشکلات در اسرع وقت هستیم.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها