بلندپروازی های انسان در کشف اعماق زمین؛

در عمیق ترین حفره ی زمین چه می گذشت؟

در عمیق ترین حفره ی زمین چه می گذشت؟
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396 - 21:20

نتایج این پروژه تحقیقاتی کمک زیادی به شناخت زمین و لایه های مختلف آن می کرد. بعد از گذشت ۲۴ سال از حفاری طاقت فرسا، حفر چاه «کولا» در سال ۱۹۹۴ میلادی و پس از رسیدن به عمق ۱۲۲۶۲ متری متوقف شد.

العالم - گوناگون

در سال ۱۹۷۰ میلادی دانشمندان شوروی سابق چاه عمیق «کولا» را در شهر مورمانسک در روسیه حفر کردند، آنها می خواستند درباره ی پوسته ی زمین تحقیقاتی را انجام دهند، و در صدد بودند تا از دانشمندان آمریکایی پیشی بجویند، زیرا آمریکایی ها در سال ۱۹۶۶ این پروژه ی بلندپروازانه را در اکلاهما ناتمام رها کرده بودند.

دانشمندان در عمق ۶۷۰۰ متری چاه فسیل های متعلق بهموجودات کوچک،  پلانکتون ها و موجودات میکروسکوپی را پیدا کردند، درجه حرارت این چاه فوق العاده بالا و بسیار داغ بود و به ۱۷۷ درجه سانتیگراد می رسید.

همچنین دانشمندان به سنگ هایی رسیدند که ۲.۷ میلیارد سال عمر داشتند و با این که این موضوع خیلی شگفت انگیز بود، اما همین سنگ ها برای دانشمدان تبدیل به یک چالش غیر قابل رفع نیز شدند، زیرا دما در آن نقطه از زمین در حدود 180 درجه سلسیوس، در واقع 80 درجه بیشتر از آن چه دانشمندان پیش بینی کرده بودند، بود.

چاه کولا به مدت تقریباً ۲۰ سال بلندترین و عمیق‌ترین چاه جهان شناخته می‌شد. در سال ۲۰۰۸ رکورد جدید از نظر طول چاه بدست آمد که متعلق به شرکت «ترانس‌اوشن» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پیمانکاری حفاری است که برای «شرکت نفتی مرسک» دانمارک، در میدان نفتی الشاهین قطر به فعالیت پرداخت. این چاه تا فاصله ۱۲۲۸۹ متری حفر شد و در عرض ۳۶ روز به عمق ۱۰۹۰۲ متری رسید.

در ژانویه ۲۰۱۱ شرکت نفت ‌گاز اکسون مدیر پروژه «ساخالین ۱» بلندترین چاه جهان را در جزیره روسی ساخالین حفر کرد و رکورد چاه الشاهین و نیز چاه کولا را شکست. چاه حاصله به نام «اودوپو او پی ۱۱ » به عمق مؤثر ۱۲۳۴۵ متر رسید. شرکت مزبور عملیات حفر چاه را در ۶۰ روز انجام داد.

در ۲۷ اگوست سال ۲۰۱۲ شرکت نفت و گاز اکسون رکورد خود را شکست و چاه «زد ۴۴ چیاوو» را حفر کرد. این چاه به عمق ۱۲۳۷۶ متر رسید. به لحاظ عمق زیر سطح زمین همچنان چاه کولا رکورددار ست.

 

وبسایت تابناک با تو

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها