اگر چشمانی همیشه خشک و قرمز دارید بخوانید!

اگر چشمانی همیشه خشک و قرمز دارید بخوانید!
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396 - 12:57

نیمه‌های بهار را سپری می‌کنیم، در این فصل که اکثر آلرژی‌ها شایع‌تر است حتی افرادی هم که زمینه درگیری با حساسیت و آلرژی را ندارند ناگهان دچار خشکی، قرمزی، خارش و سوزش در ناحیه چشم می‌شوند.

العالم - گوناگون
 

البته فصل بهار و کار کردن زیاد با کامپیوتر 2 علت نسبتا شایع «سندروم خشکی چشم» هستند اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که این عارضه با چند نکته و مراقبت قابل درمان و کنترل است و دانستن علت خشکی چشم بهتان کمک شایانی می کند تا آن را درمان کنید.

1. شما یک اختلال خود ایمنی دارید

مطالعات نشان داده است خشکی چشم مزمن ناشی از چند اختلال خود ایمنی در بدن است مانند اسکلرودرمی، لوپوس، سندرم شوگرن، بیماری گریوز و آرتریت روماتوئید. طی تحقیقاتی در دانشگاه میشیگان یک نوع اختلال تیروئیدی می‌تواند عضلات و بافت اطراف چشم را از کانال‌های اشک آور چشم را ضعیف و حتی مسدود کند.
 

2.کمبود ویتامین

کلینیک تغذیه مایو، خشکی چشم را ناشی از کمبود ویتامین A می‌داند و به طور کلی رژیم غذایی در سلامت بدن و بخصوص سلامت چشم‌ها بسیار مفید محسوی می‌شود. ویتامین A در مواد غذایی چون سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی، کدو تبنل و هویچ سرشار است و برای سلامت چشم‌ها بسیار مناسب است. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 در از بین بردن قرمزی، خارش و خشکی چشم از بهترین گزینه هاست.

3.لنز استفاده می‌کنید؟

اکثر افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می‌کنند بی‌شک دچار خشکی چشم مکرر می‌شوند. برخی تحقیقات بیانگر این است که یک لایه طبیعی از اشک چشم با استفاده از لنزهای چشمی دچار اختلال می‌شود. به عبارتی دیگر لنزهای تماسی می تواند منجربه تبخیر این لایه گردد و در این صورت احساس خشکی چشم شدید می‌شوید. استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی و تعویض دوره ای لنز با عینک و یا استفاده از لنزهای یکبار مصرف برای بهبود این اوضاع بسیار مفید است.

4.بیش از حد به صحفه نمایش خیره می‌شوید

در زندگی امروزی، این گزینه از لیست بسیار شایع‌تر است. هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید فورا یه سراغ موبایل و تبلیتان رفته تا ایمیل‌ها و شبکه‌های مجازی را چک کنید، علاوخ بر آن در محل کار خود حدود 8 ساعت به صحفه نمایش کامپیوتر خیره می‌شوید و هنگامی که به خانه باز می‌گردید باز چشمان خود را برای تماشای تلویزیون خسته می‌کنید. جای تعجب دارد با این همه کار دچار خشکی چشم نشوید زیرا زمانی که برای مدت‌ها طولانی به صفحه نمایش خیره می‌مانید تعداد پلک‌هایی که می‌زنید کاهش می‌یابد، همین یک کار کافیست تا چشمانی یه شدت خشک و قرمز داشته باشید.

5.استفاده از برخی داروها

همان طور که می‌دانیم اکثر داروها دارای یکسری عوارض جانبی هستند، استفاده طولانی مدت از برخی داروها روی سلامت و عملکرد چشم تاثیر منفی می‌گذارند و منجر به کاهش تولید اشک و در نهایت خشکی چشم می‌شوند. به داروهایی که روی سلامت چشم‌ها اثر می‌گذارند می‌توان به مانند آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها، ضد افسردگی و ضد اضطراب ، قرص‌های خواب آور، داروهای مدر، داروهای فشار خون، و مُسکن اشاره کرد .

6.سن و خشکی چشم

افزایش سن همان طور که تمامی ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار داده و پیر می‌کند چشم نیز از این قاعده مستثنا نیست. یک متخصص چشم پزشکی بالینی در دانشگاه مدیسون توضیح داد، با افزایش سن به تدریج اشک چشم‌ها خشک می‌شود. 30 درصد از افرادی که سن بالای 50 سال دارند دارای خشکی چشم مزمن هستند.

7.لیزیک چشم و جراحی پلک

اگر شما برای بهبودی دید خود عمل لیزیک را انجام داده‌اید و یا پلک خود را برای زیبایی حراجی کردید، خشکی چشم یکی از عوارض جانبی و البته شایع این اقدام است و تا حدود 6 ماه چشمانی خشک با دید هاله‌ای دارید که به مراتب و با مراقب‌های ویژه تحت نظر پزشک بهبود پیدا می‌کند.

 

جام جم آنلاین

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها