دست خالی اردوغان از دیدار با ترامپ!

دست خالی اردوغان از دیدار با ترامپ!
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396 - 21:59

گاردین رد درخواست اردوغان درباره کردهای سوری از سوی ترامپ را بخشی از طرح مشترک آمریکا و روسیه دانست و از برخی همکاری های مشترک دیگر بین مسکو و واشنگتن در سطح جهان خبر داد.

العالم-ترکیه

 روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی با اشاره به دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور روسیه با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی نوشت: رد درخواست ها درباره کردهای سوریه بخشی از طرح اتحاد آمریکا و روسیه در برابر تهدیدات ملموس است.

این روزنامه می نویسد: رئیس جمهور ترکیه بعد از ملاقات با دونالد ترامپ در کاخ سفید چهره ای شجاعانه به خود گرفت و هیچ نشانه ای از اینکه وی دست خالی از این دیدار برگشته است دیده نشد.

این روزنامه در ادامه می نویسد اردوغان برای این نتیجه مایوس کننده می تواند برخی دیگر از جمله «پوتین» را مقصر بداند.

در این مطلب آمده است ترامپ از وخامت اوضاع حقوق بشر در ترکیه در سال گذشته صرف نظر کرد و مطلبی در این باره مطرح نکرد و صرفا به تقدیر از ترکیه و تاکید بر بهبود روابط و ادامه فروش تسلیحات به این کشور بسنده کرد.

بنا بر این گزارش، در حالیکه اردوغان خواستار توقف همکاری ها و کمک های آمریکا به کردهای سوریه بود، ترامپ آن را رد کرد و حتی تکرار تهدیدات ترکیه مبنی بر اینکه ممکن است پایگاه اینجرلیک را ببندد نیز موثر واقع نشد.

در ادامه این مطلب همچنین آمده است درخواست اردوغان برای استرداد فتح الله گولن نیز از سوی ترامپ شنیده نشد و تنها گفته شده این مسئله بررسی خواهد شد.

نویسنده در ادامه علت دست خالی برگشتن اردوغان از دیدار با ترامپ را به اظهارات روز قبل «پوتین» رئیس جمهور روسیه در پکن مرتبط کرده و نوشت: اردوغان خود را مواجه با موضع مشترک آمریکا و روسیه در قبال کردهای سوریه یافت.

گفتنی است پوتین روز قبل از دیدار اردوغان با ترامپ با وجود نارضایتی ترکیه از همکاری روس ها با کردهای سوریه بر ادامه همکاری با گروه های کرد سوری تاکید کرده بود.

این روزنامه می نویسد مواضع مشترک روسیه و آمریکا در قبال کردهای سوری در دیدار هفته گذشته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با تیلرسون همتای آمریکایی اش در واشنگتن اتخاذ شده بود.

نویسنده معتقد است دیدار هفته آینده ترامپ از سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی و اینکه از ترکیه متحد کلیدی خود در منطقه دیداری نمی کند بیانگر جایگاه اردوغان در این سلسله مراتب است.

نویسنده مطلب درباره ادامه همکاری های روسیه و امریکا می نویسد که ترامپ به روسیه در خصوص ناتو تضمین داده و ترامپ قرار است در دیدار خود در بروکسل مسئله را با چندین کشور اروپایی مهم در میان بگذارد. همچنین به اعتقاد نویسنده در خصوص مسئله کره شمالی هم مواضع روسیه و آمریکا به هم نزدیک است.

نویسنده همچنین بر این باور است که هدف سفر ترامپ به سرزمین های اشغالی و عربستان هدف قرار دادن ایران هم از طریق نظامی و هم از طریق نفت است.

به اعتقاد وی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران ترامپ روسیه را برای کاهش حمایت از ایران نیز تحت فشار خواهد گذاشت./مهر

 

پربیننده ترین خبرها