نزدیکان پوتین 18 بار با مشاوران ترامپ تماس گرفته‌اند

نزدیکان پوتین 18 بار با مشاوران ترامپ تماس گرفته‌اند
جمعه 29 ارديبهشت 1396 - 01:02

منابع خبری در آمریکا می گویند نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا، دستکم 18 بار با مشاوران دونالد ترامپ تماس(تلفنی، ایمیل و پیامک) برقرار کرده بودند.

العالم - آمریکا

‏ منابع خبری موثق در آمریکا روز پنجشنبه اعلام کردند که مایکل فیلن و دیگر مشاوران ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ، در فاصله ماههای آوریل تا نوامبر سال 2016 دست کم 18 بار با مقامات نزدیک به کاخ کرملین تماس برقرار کرده بودند.

این تماس ها که برخی به صورت تلفنی و برخی نیز به صورت پیامک بوده است جزیی از پرونده ای است که توسط اداره تحقیقات فدرال آمریکا( پلیس فدرال آمریکا)، کمیسیون های مجلس نمایندگان و سنا در خصوص دخالت روسیه در تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی  ریاست جمهوری آمریکا در حال بررسی است.

از میان تماس هایی که تاکنون فاش نشده است، یکی تماس های تلفنی است که میان سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در واشنگتن و مشاوران دونالد ترامپ از جمله مایکل فلین مشاور امنیت ملی وی، صورت گرفته است. البته مایکل فلین به همین علت بعدا مجبور شد در تاریخ 13 فوریه امسال از سمت خود کناره گیری کند.

بر اساس اطلاعاتی که سه مقام آمریکایی ارائه کرده اند تماس های فلین و کیسلیاک حتی بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز ادامه یافت.

مقامات آمریکایی در این باره می گویند این دو نفر یعنی سفیر روسیه در واشنگتن و مایکل فلین با این اقدامات تلاش می کردند کانال ارتباطی مخفی میان ترامپ و ولادیمیر پوتین،رئیس جمهور روسیه، به منظور دور زدن دستگاه امنیت ملی آمریکا برقرار کنند تا دو رئیس جمهوری بتوانند روابط دو کشور را بهم نزدیک کنند.

کاخ سفید ابتدا در ماه ژانویه هر گونه ارتباط میان مسئولان روسی و مشاوران ترامپ در طول تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی  سال 2016 تکذیب کردند. اما بعدا که افشاگری های بیشتری در این زمینه  صورت گرفت موضع گیری های کاخ سفید تغییر کرد تا حدی که حتی مجبور شد  تایید کند که در چهار مورد دیدار میان کیسلیاک و مشاوران ترامپ در طول تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی  صورت گرفته است.

منابع خبری که به مداراک این پرونده دسترسی دارند اعلام کرده اند که بررسی محتوی تماس های میان گروه ستاد تبلیغاتی ترامپ و نمایندگان روسیه فعلا به گونه ای نیست که مصادیق جرم بودن از این متبادر شود.

18 تماس از جمله تماس های تلفنی، پیام و ایمیل  میان مسئولان آمریکایی و روسی در طول تبلیغات و کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  و به طور دقیق تر در  فاصله های ماههای آوریل و نوامبر سال 2016 انجام گرفته است.

همگی این تماس ها درست در مقطع زمانی روی داد که همه دستگاههای امنیتی آمریکا روسیه را به دخالت در تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی آمریکا متهم کرده بودند.

نتایج تحقیقاتی که دستگاهای اطلاعاتی آمریکا در ماه ژانویه امسال منتشر کردند نشان می داد که روسیه در تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی ‏ریاست جمهوری آمریکا دخالت کرده است تا دونالد ترامپ،درآن در برابر هیلاری کلینتون، نامزد ناکام دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، پیروز شود. با توجه به اینکه هیلاری کلینتون نقش مهمی در اعمال تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه به خاطر ‏اقدام این کشور در ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک خود در نتیجه یک همه پرسی و ‏سیاست های مسکو در شرق ناآرام اوکراین، ایفا کرده بود و به طور کلی وی سیاست خصمانه ای در قبال روسیه اعمال می کرد مسکو به شدت مایل بود که او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شکست بخورد.

روسیه بسیار امیدوار بود که با پیروز شدن ترامپ در این انتخابات زمینه برای بهبود روابط اقتصادی میان مسکو و واشنگتن فراهم شود و اینگونه تحریم های کشورهای غربی به ویژه اروپایی ها در عمل بی اثر شود.

به گفته همین منابع خبری نزدیک به این پرونده، یکی دیگر از موضوعات مورد گفتگو در این تماس ها همکاری میان دو کشور آمریکا و روسیه برای شکست داعش و همچنین پیدا کردن راههایی برای جلوگیری از ناکام گذاشتن سیاست های توسعه طلبانه چین بوده است.

با پیشرفت تحقیقات در این پرونده،اعضای کمیسیون مجلس نمایندگان و سنای آمریکا عازم مقر سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) و سازمان امنیت ملی آمریکا شدند تا فایل های صوتی مربوط به این تماس را پیاده کنند. وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه رابرت مولر مدیر سابق اداره تحقیقات فدرال ‏آمریکا( پلیس فدرال ‏آمریکا)، را به عنوان دادستان ویژه مامور تحقیق درباره احتمال تبانی میان مسکو و ستاد تبلیغاتی ترامپ کرد.

مولر تحقیقاتی را که دراین باره در ماه ژوییه گذشته توسط اداره تحقیقات فدرال ‏آمریکا آغاز شده بود ادامه خواهد داد.ترامپ و مشاورانش هر گونه تبانی با روسیه را رد کرده اند.

علاوه بر شش مکالمه تلفنی میان سرگئی کیسلیکا، مدارک به دست آمده نشان می دهد که 12 تماس تلفنی، ایمیل و پیامک میان مشاوران ترامپ و مسئولان روسیه و نزدیکان پوتین انجام گرفته است.

یکی از تماس ها با ویکتور مدودچوک، مرد ثروثمند و صاحب نفوذ اوکراینی است که با پوتین ارتباط دارد. معلوم نیست که وی با چه کسی در آمریکا تماس داشته است اما از قرار معلوم محتوای تماس های وی با مشاوران ترامپ نیز درباره راههای افزایش همکاری های میان دو کشور و موضوعات دیگر بوده است.

این مدودچوک در گفتگو با خبرگزاری رویترر هر گونه تماس با مشاوران ترامپ را رد کرد و گفت:‏ گزارش هایی که در این باره منتشر شده است هیچ اساس و پایه ای ندارد.‏

ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی و اجتماعی می گویند تماس با مسئولان خارجی در طول تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی ‏آمریکا چیز غیر عادی نیست اما شمار تماس هایی که میان مشاوران ترامپ با مسئولان روسیه انجام گرفته است غیر عادی است.

در گزارش های دستگاههای امنیتی آمریکا برای رعایت اصول حفاظت حقوقی، هویت آن دسته از نزدیکان پوتین که با مشاوران ترامپ در طول تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی و حتی بعد از پیروزی ترامپ در این انتخابات تماس داشته اند فاش نشده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها