لاریجانی: حضور معنا دار مردم/ تسریع در رای گیری فراهم شود

لاریجانی: حضور معنا دار مردم/ تسریع در رای گیری فراهم شود
جمعه 29 ارديبهشت 1396 - 20:24

رییس مجلس شورای اسلامی حضور مردم در پای صندوق رای را معنادار دانست و گفت:انتخابات جشن ملی برای کشور است و مردم آمده اند تا خود سرنوشت کشور را تعیین کنند.

العالم ـ ایران

علی لاریجانی پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران مستقر با خسته نباشید به خبرنگاران، اعضای ستاد انتخابات کشور و بخش نظارت بر این انتخابات افزود: این جشن ملی برای کشور است و چون مجلس نظارت کننده انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است، من در جریان برگزاری انتخابات شوراها از نزدیک بودم .
وی ادامه داد: در گزارش های وزارت کشور حضور مردم بسیار خوب بوده است، هم در ریاست جمهوری و هم شوراها حضور مردم با معنا بوده تا خود سرنوشت کشور را تعیین کنند.
عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: هنوز جمعیت زیادی در پای صندوق های رای است که باعث خستگی شده و باید برای ازدحام مردم زمینه هایی فراهم شود تا با سرعت بیشتری رای دادن انجام شود.

وی افزود: گزارش هایی که وزارت کشور ارائه کرده این است که مردم با علاقه در دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری حضور پیدا کردند و با حضور معنادار خود، می‌خواهند سرنوشت کشور را در یک مسیر درست تضمین کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به درصد بالای مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: خیل جمعیت در پای صندوق‌های رای و رسیدگی به همه آنان باعث خستگی مردم می‌شود که من در دیدار امروزم از وزارت کشور از آنان خواستم که این ازدحام مردم باید با رسیدگی درستی به جایی برسد که کار آنان برای انتخابات با سرعت زیادی انجام شود که البته امیدواریم برای این مهم سازوکاری تعیین شود.

وی همچنین با اشاره به میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات اظهار کرد: به من رقم خوبی اعلام شده است که از انتخابات سال ۹۲ نیز بالاتر است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه واکنش وی نسبت به اینکه برخی از نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری،‌ دولت را متهم به مهندسی انتخابات کرده‌اند اظهار کرد: با این حرف‌ها نباید حضور چشمگیر مردم را که بسیار ارزشمند است غبار آلود کرد. ما باید در بیان مطالب به درستی عمل کنیم و قضاوت‌های نادرست نداشته باشیم.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که نظر وی درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی آمریکا چه بوده است اظهار کرد: علی القاعده باید تمدید انجام می‌شد و اگر انجام نمی‌شد خلاف تعهد بود. البته درباره این موضوع سروصدایی هم راه انداخته بودند اما این موضوع حل شد و گفت‌وگوها و رجزخوانی‌ها به اتمام رسید. به هرحال خیلی خوب است که همه طرف‌ها به تعهد خودشان پایبند باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه گزارش‌هایی از فروش آرا در انتخابات شوراها به وی به عنوان رییس مجلس اظهار کرد: تاکنون گزارشی درباره فروش آرا در انتخابات شوراهای شهر و روستاها در شهرستان‌ها به من نرسیده است.

وی ادامه داد:‌ هرکس که رئیس جمهور ایران شود از حمایت مجلس شورای اسلامی برخوردار خواهد بود و اعتقاد دارم هرچه روابط میان قوا بیشتر باشد مسائل کشور راحت‌تر حل می‌شود.

لاریجانی همچنین درپاسخ به پرسشی درباره واکنشش نسبت به مطالب مطرح شده در مناظره‌های انتخاباتی و تاثیر آن بر جامعه اظهار کرد: یک آزردگی در کشور برای بیان برخی مطالب به وجود آمد و این را نمی‌توان منکر شد. نوع گفت‌وگوها می‌توانست سالم‌تر صورت گیرد اما این مسائل نباید بر اراده مردم برای حضور در انتخابات تاثیرگذار باشد. اصلی‌ترین موضوع در انتخابات حضور مردم است که یک استراتژی است و بقیه مسائل تاکنیکی است  و مردم نیز تفاوت این دو را می‌دانند اما اگر برای انتخابات دوره‌های بعد کاری کنند که سازوکارهای مناظره‌ها بهتر انجام شود خوب است.

لاریجانی افزود: فضاسازی‌ها در جریان انتخابات هیچ اساس معقولی ندارد و مردم از هوشمندی سیاسی بالایی برخوردارند و نکته‌ای که مهم است این است که بعد از این فضای انتخاباتی کار و همدلی در کشور اهمیت دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشارکت بالای مردم در این دوره از انتخابات حضانت جدیدی برای کشور ایجاد می کند اظهار کرد: به پشتوانه این حضور مردم، کار برای دست اندرکاران مسائل اجرایی و کسانی که در شورها مسئولیت اداره شهرها را برعهده می‌گیرند بهتر می‌شود و اساسا شرایطی به وجود می آید که بتوان برای حل مشکلات کشور که از پیچیدگیهایی برخوردار است و نیاز به شجاعت،‌ تدبیر و اقتدار ملی دارد راه حلی پیدا کرد. ضمن اینکه این موضوع هم در منطقه و هم در سطح بین المللی برای ما تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه ارزیابی‌اش از مشارکت بالای ایرانیان خارج از کشور در این انتخابات چیست اظهار کرد: ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور از یک زمینه فرهنگی و تمدنی مشابه برخوردار هستند و اگر اقبال آنان در این دوره بیشتر از دوره‌های قبل بوده است نشان از این دارد که تعلق خاطر ایرانیان برای تعیین سرنوشت کشورشان در داخل و خارج از کشور یک معنا دارد و هردو شایسته تقدیر است.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای جلوگیری از تبلیغات خلاف شأن اجتماعی برخی از کاندیداهای شورای شهر انجام شده است اظهار کرد: برای تبلیغات انتخاباتی ضوابطی موجود است اما در مقام اجرا باید رعایت شود. برای شوراها چندین بار قانون تبلیغات اصلاح شده و در شرایط فعلی نیز در وزارت کشور تلاش می‌شود که در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری کارها به درستی پیش برود.

وی با اشاره به برگزاری همزمان دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اظهار کرد: اینکه برگزاری دو انتخابات در کنار هم بهتر است یا جدا برگزار کردنش بهتر خواهد بود باید گفت که هرکدام مضراتی دارد و الان که این دو انتخابات باهم برگزار می‌شود موضوع ازدحام جمعیت مردم در حوزه‌های انتخابی یکی از مواردی است که ما امیدواریم شورای نگهبان و وزارت کشور برای حل آن به یک سیستم مکانیزه برای ثبت آرای مردم دست یابند؛ البته در برخی از حوزه‌ها این اتفاق افتاده است و سرعت عمل وجود دارد به هرحال قانون در این زمینه موجود است اما باید وزارت کشور و شورای نگهبان در این زمینه به نتیجه برسد.

لاریجانی در پایان با اشاره به مشارکتش در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در شهر قم اظهار کرد: من رای خود را در این شهر به صندوق انداختم و مشارکت مردم در قم نیز بسیار چشمگیر و حداکثری بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها