کمبود آهن را با خستگی اشتباه نگیرید

کمبود آهن را با خستگی اشتباه نگیرید
يکشنبه 31 ارديبهشت 1396 - 18:54

یک متخصص تغذیه گفت: اصلاح الگوی زندگی و نوع تغذیه خانوار ، کمبود آهن در بدن را تا ۳۰ درصد بهبود می‌بخشد.

العالم - گوناگون

شهناز بختیاری گفت: کمبود آهن از جمله بیماری‌های شایع در بسیاری از مردم به خصوص زنان است که با علائمی چون ضعف و بی حالی بروز می‌کند.
وی افزود: فقر آهن در مواقع اولیه با اصلاح الگوی زندگی و حذف مواد غذایی غیر مفید و مصرف روزانه مواد غذایی آهن دار، درمان شده و سبب بهبود ۳۰ درصدی می‌شود. اما در مواقع کم خونی شدید در بدن، علاوه بر رعایت موارد فوق، باید به مدت سه ماه از مکمل‌های آهن طبق دستور پزشک استفاده شود. بر این اساس استفاده از مکمل های آهن با معده خالی ، حجم بالایی از آهن جذب بدن شود.
این متخصص تغذیه با ارائه آماری از تعداد افراد مبتلا به کم خونی اظهارکرد: بر اساس آمارهای به دست آمده، تقریبا از هر ۱۰ نفر، ۵ نفر از مردم به ویژه زنان و کودکان مبتلا به کمبود آهن هستند. این کمبود آهن در رشد جسمی و مغزی، قدرت یادگیری و … بسیار تأثیرگذار بوده و منجر به کم خونی می‌شود.
بختیاری در پاسخ به این پرسش که چه گروه هایی بیشتر مستعد کم خونی هستند؟، خاطرنشان کرد: دختران نوجوان، زنان باردار، سالمندان و شیرخواران کمتر از دو سال، در معرض خطر ابتلا به کم خونی قرار دارند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از افراد بروز علائمی، چون بی حالی و ضعف را ناشی از خستگی و کم خوابی دانسته و در درمان آن کوتاهی می‌کنند.
این متخصص تغذیه اظهار کرد: دریافت آهن کافی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری بوده و در عملکرد گلبول‌های قرمز خون، میوگلوبین، هموگلوبین، و بسیاری از آنزیم‌ها و حمل اکسیژن خون بسیار تأثیر گذار است.
وی عنوان کرد: جذب آهن در بدن افراد متفاوت است و باید به طور طبیعی حدود ۵ الی ۱۵ درصد آهن به بدن جذب شود. این درحالی است که میزان آهن موجود در بدن مردان بیشتر از زنان بوده و با توجه به نقش حیاتی آن در بدن، باید کمبود آهن در زنان جبران شود.
بختیاری اذعان داشت: نوع مواد غذایی مصرفی در میزان جذب آهن تأثیر گذار است. برخلاف تصورات برخی از افراد، شیر و لبنیات فاقد آهن بوده و مصرف سبزیجات و حبوبات از میزان آهن کمی برخوردار است این در حالی است که مصرف جگر، گوشت قرمز و گوشت سفید موجود در آبزیان، درصد جذب بالایی از آهن داشته و به افراد مبتلا به کم خونی توصیه می‌شود.
وی در ادامه گفت: رنگ پریدگی و بی حالی، خستگی دائم، احساس ضعف، ریزش مو، تپش قلب، ورم قوزک پا و درنهایت قاشقی شدن ناخن‌ها از جمله علائم کمبود اهن در افراد است که در صورت بروز این علائم با آزمایش خون، میزان کم خونی مشخص و نوع درمان مشخص می‌شود.
این متخصص تغذیه ضمن تأکید بر اصلاح الگوی غذایی و نقش آن در ابتلا به بیماری‌ها افزود: مصرف بیش از حد از چای بالاخص بعد از خوردن غذا، منجر به کمبود آهن و تشدید آن می‌شود که باید این روند اصلاح، و مصرف موادی چون اسفناج و گوشت که سرشار از آهن است، جایگزین آن شود./ منبع : roozegaran

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها