روزنامه سعودی:

مثلث میان سوریه و عراق و اردن، روی بشکه باروت

مثلث میان سوریه و عراق و اردن، روی بشکه باروت
دوشنبه 1 خرداد 1396 - 01:43

روزنامه عرب زبان الحیات نوشت مثلث مرزی میان سوریه و عراق و اردن به عرصه جنگ برای تغییر هلال شیعی به بدر شیعی تبدیل می شود.

العالم - عراق - سوریه

روزنامه الحیات چاپ لندن در شماره روز یکشنبه خود در اینترنت نوشت: مثلث مرزی سوریه - عراق - اردن در روزهای گذشته به بشکه باروتی تبدیل شده است که هرلحظه امکان انفجار آن وجود دارد.

حمله هوایی ائتلاف بین المللی به کاروان افراد مسلح وابسته به رژیم سوریه که پنج شنبه گذشته روی داد این بشکه باروت را در معرض انفجار قرار داده بود.

در این بیابان بی آب و علف چه رویدادی در حال شکل گیری است؟ به اختصار می توان گفت: این منطقه عرصه دو جنگ است. جنگ اول که همه تحت عنوان آن وارد این منطقه شده اند جنگ با داعش است. اما عنوان دوم که شاخه های فرعی عنوان نخست محسوب می شود در واقع جنگ پنهان ایران و آمریکا است که محور آن در اطراف هلال شیعی است و متحدان تهران اخیراً تهدید کرده اند که این هلال را به بدر (ماه کامل) تبدیل خواهند کرد.

نشانه های این دو جنگ از چند هفته پیش بروز کرده است. نیروهای آمریکایی و انگلیسی علناً به پشتیبانی از گروه [ موسوم به ] ارتش تکاوران انقلاب جیش مغاویر الثورة پرداختند و به سمت پایگاه التنف در سوریه پیشروی کردند. این پایگاه در مسیر شهر راهبردی البوکمال در ساحل رود فرات واقع شده است و نقطه اتصال اساسی با مناطق تحت کنترل داعش در عراق به شمار می آید. این نخستین بار نیست که برای پیشروی به سمت البوکمال صورت می گیرد. طی تابستان پارسال نیز عملیاتی در این زمینه اجرا شد. از التنف نیز عملیاتی به فرماندهی گروه [موسوم به] ارتش جدید سوریه صورت گرفت. اعضای این گروه بدون مواجه شدن با هرگونه مقاومتی تا مناطق مشرف به البوکمال پیشروی کردند. این منطقه کاملاً بیابانی است و هیچ موجود زندهای در آن یافت نمی شود. اعضای این گروه که تصور می کردند کار ساده ای را آغاز کرده اند با استفاده از رادیو از اهالی البوکمال خواستند علیه داعش قیام کنند اما به سرعت روند جنگ بالعکس شد و صدها خودروی داعش با هزاران تن از اعضای این گروه و خانواده هایشان در حال فرار از جنگ فلوجه عراق بودند و هواپیماهای ائتلاف ضد داعش ناچار شدند جنگ البوکمال را رها کنند و بر جنگ در فلوجه تمرکز کنند.

آنها با حمله به فراریان داعش صدها تن از آنها را از پای درآوردند. داعش نیز با استفاده از نبود پشتیبانی هوائی برای گروه ارتش جدید سوریه در اطراف البوکمال دهها تن از آنها را به اسارت گرفت و گردن زد و به این شکل عمر این گروه به پایان رسید. اعضای باقیمانده این گروه پس از مدتی گروه تازه ای را تحت عنوان تکاوران انقلاب تشکیل دادند تا امروز دوباره به البوکمال حمله کنند و این بار امیدوارند که برخلاف گذشته آمریکائی ها و انگلیسی ها آنها را تنها نگذارند.

پیشروی اخیر این گروه از التنف به سمت البوکمال با پیشروی غیرمترقبه گروه های شیعه تحت کنترل ایران در این منطقه مواجه شد. رسانه های دولتی سوریه اعلام کرده اند که هدف این گروه ها تامین امنیت جاده دمشق بغداد از محور التنف و صحرای الانبار بوده است.

این روزنامه افزود: تأمین امنیت این جاده صرفاً از سمت سوریه کافی نیست و باید از سمت عراق نیز این اقدام صورت گیرد. به همین علت مسابقه برای تحت کنترل گرفتن جاده های منتهی به سوریه، پس از پایان جنگ موصول آغاز شده است.

گروه های شیعه حشد شعبی [بسیج مردمی]  که با ایران مرتبط هستند عملیات غیرمترقبه ای را برای بیرون راندن داعش از مناطق بیابانی نینوا و الانبار تا مرزهای سوریه نظیر سنجار و القیروان و البعاج و القائم آغاز کرده اند.

انتظار می رود به زودی در مناطق بیابانی الانبار جنگ تازه ای برای بیرون راندن اعضای داعش که در این منطقه پنهان شده اند آغاز گردد تا پس از آن امنیت شهر الرطبه نیز تأمین گردد. این منطقه در مسیر جاده بغداد به سمت امان و دمشق حساس به شمار می رود.

الحیات افزود: عملیات برای بیرون راندن داعش از مناطق بیابانی الانبار و نینوا هنوز در مراحل نخست است. بدان معنا که سخن گفتن از بازگشائی جاده دمشق بغداد هنوز زود به نظر می رسد.

تحرکات نظامی فعلی در دو سوی مرزهای سوریه و عراق صرفاً مقدمه ای برای جنگ بعدی به شمار می رود که برای هلال شیعی سرنوشت ساز خواهد بود و تعیین خواهد کرد که آیا این هلال همچنان هلال باقی خواهد ماند یا به بدر تبدیل خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها