تقدیر روزنامه دولتی چین از قتل ماموران سیا

تقدیر روزنامه دولتی چین از قتل ماموران سیا
دوشنبه 1 خرداد 1396 - 11:07

یک روزنامه مهم دولتی چین امروز (دوشنبه) به گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز آمریکا درباره تلاش‌های ضد اطلاعاتی چین علیه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کشته یا زندانی کردن ۲۰ مامور جاسوسی این سازمان واکنش نشان داد.

العالم-آسیا

 براساس گزارشی که روز شنبه روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، چین در فاصله بین سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ توانسته دست‌کم ۱۲ مخبر اطلاعاتی سازمان سیا را کشته و تعداد دیگری از آنها را به زندان بیندازد و شبکه بزرگ جاسوسی این سازمان را که سال‌ها برای تشکیل آن زحمت کشیده شده بود، از بین ببرد.

روزنامه "گلوبال تایمز" چین وابسته به دولت این کشور در سرمقاله‌ای در نسخه‌های چینی و انگلیسی خود نوشت که اگر این گزارش صحت داشته باشد یک پیروزی برای چین محسوب می‌شود.

این روزنامه تاکید کرد: اگر این مقاله حقیقت را بیان کرده باشد ما باید فعالیت‌های ضد جاسوسی چین را تحسین کنیم؛ چراکه نه فقط شبکه جاسوسی سازمان سیا برچیده شد بلکه خود واشنگتن نفهمیده بود که چه اتفاقی افتاده و کجای کار شبکه جاسوسی آن ایراد پیدا کرده است.

این روزنامه چینی تصریح کرد: این اتفاق را می‌توان به عنوان یک پیروزی قاطع به حساب آورد. شاید معنی این اتفاق این باشد که اگر سازمان سیا مجدداً برای بازسازی شبکه جاسوسی خود در چین تلاش کند با نتیجه مشابهی روبرو شود.

با این حال این روزنامه عنوان کرد که یک بخش از گزارش نیویورک تایمز واقعیت نداشته است.

گلوبال تایمز نوشت: در ارتباط با اینکه گفته شد یک منبع اطلاعاتی سیا در محوطه یک ساختمان دولتی چین با گلوله کشته شد این یک ماجرای کاملا ساختگی بوده و شبیه به خیال‌پردازی‌های به سبک آمریکایی براساس ایدئولوژی است.

این در حالی است که دولت چین هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است.

با وجود آنکه وب‌سایت روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در چین مثل دیگر وب‌سایت‌های خبری و رسانه‌ای آمریکایی فیلتر شده اما کاربران اینترنتی در این کشور بحث گسترده‌ای درباره گزارش نیویورک تایمز داشته‌اند و بسیاری از رسانه‌های چینی از جمله پایگاه‌های خبری اینترنتی به این گزارش پرداختند.

این گزارش نیویورک تایمز بازخورد مثبتی در میان هزاران کاربر شبکه اجتماعی "ویبو" چین داشته‌اند و این کاربران از فروپاشی حلقه جاسوسی سیا در چین خوشحال بودند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها