نجات زمین با آسمانخراش های چوبی!

نجات زمین با آسمانخراش های چوبی!
دوشنبه 1 خرداد 1396 - 12:57

با گذشت زمان، سازه های مرتفع تر، ایمن تر و قدرتمندتری از چوب در سراسر جهان ساخته می شود که دانشمندان به آنها به عنوان راه حلی برای کند کردن روند گرمایش زمین نگاه می کنند.

العالم-گوناگون
 نشریه علمی نیچر می نویسد: در کانادا شرکتی موسوم به «مرکز طراحی و نوآوری چوب» سازه بزرگی دارد که کاملا از چوب ساخته شده است. این سازه که با تکیه بر فناوریهای نوین ساخته شده مثال روشنی از ظرفیت بالای سازه های مرتفع چوبی در مبارزه با افزیش کربن در سراسر زمین است.

نیچر ادامه می دهد: ساختمان مرتفعی که از آن صحبت می شود در هشت طبقه ساخته شده است. این سازه کاملا از الوارهای چوبی تشکیل شده که ارتفاع ۳۰ متری از زمین دارد. از این حیث می توان گفت این سازه، مرتفع ترین ساختمان چوبی جهان است.

به نوشته این نشریه، این ساختمان چوبی که محل فعالیت مرکز طراحی و نوآوری چوب کانادا در دانشگاه UNBC هم محسوب می شود تسهیل کننده روند ساخت و ساز بناهای چوبی در آینده به شمار می آید. گذشته از آن، کارشناسان به این نوآوری به عنوان جنبشی در راستای مقابله با گرمایش زمین یاد می کنند.

نیچر می افزاید: این سازه دسته کمی از یک کیک لایه ای ندارد که در آن الوارهای چوبی با چسبهای مخصوصی به یکدیگر متصل و فشرده شده اند. برش الوارها با استفاده از لیزرهای دقیقی صورت گرفته و در ادامه در محل ساخت سازه به یکدیگر متصل شده اند.

این نشریه معتبر علمی می افزاید: بنا بر ادعای محققان این دانشگاه، با استفاده از چوب در ساخت این سازه از انتشار بیش از ۴۰۰ تن دی اکسید کربن جلوگیری شده زیرا دیگر خبری از صرف انرژی جهت آماده سازی بتن و فولاد نبوده است. جالب اینجاست که این سازه مرتفع حدود ۱۱۰۰ تن از این گاز گلخانه ای را در خود جای داده است زیرا این الوارها از درختان بریتیش کلمبیای کانادا تهیه شده اند.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها