دبیرکل حزب الله : نشست ریاض نمایشی بود

دبیرکل حزب الله : نشست ریاض نمایشی بود
پنج‌شنبه 4 خرداد 1396 - 19:17

دبیرکل حزب الله لبنان با نمایشی خواندن کنفرانس سران آمریکایی - عرب و اسلامی در ریاض ، از خضوع و خشوع و زبونی آل سعود در برابر ترامپ و آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دبیرکل حزب الله لبنان پنجشنبه شب به مناسبت روز عید مقاومت و آزادی درباره  خضوع و خشوع سعودی ها دربرابر ترامپ و تکریم از او درعربستان گفت: جلسه مسئولان اسلامی-آمریکایی درعربستان نمایش بود نه نشست سران.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه خیلی از سران از بیانیه پایانی نشست ریاض بی‌اطلاع بودند، خواستار موضع گیری رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه لبنان در ارتباط با موضوع صدور بیانیه نشست توسط سعودی ها و بعد از خروج سران شرکت کننده در این کنفرانس شد.

وی افزود، بیانیه سعودی آمریکایی ریاض، یک رسوایی و کمدی در میان کنفرانس ها و نشست هاست، آنچه درباره کنفرانس های ریاض قابل توجه و پیگیری است توافقات دوجانبه و امتیازاتی است که به آمریکا داده شد یا تعهداتی است که آمریکایی ها داده اند.

سید حسن نصرالله ادامه داد، لشکر کشی عربستان برای حضور دیگران در کنفرانس های ریاض با هدف تکریم ترامپ بوده است ضمن اینکه این کشور خواست خود را کشور محوری در جهان عرب معرفی کند.

وی ادامه داد، عربستان رئیس جمهوری را تکریم کرده است که در میان روسای مختلف جمهوری ، بیشترین بی ادبی را به امت اسلام، مسلمانان، اعراب و حتی کشور عربستان داشته است. او ترامپی را تعظیم کرد که دیدگاه نژاد پرستانه دارد و بزرگ ترین حامی اسرائیل است. او به کسی تکریم کرد که حتی در داخل آمریکا با مخالفت جدی روبروست و حتی ممکن است این مخالفت ها سبب سرنگونی او شود اما عربستان به او امتیازاتی داده است که به روسای جمهوری پیشین آمریکا نداده بود.

وی افزود: سخاوت سعودی اصلا مفهومی ندارد، آنچه در جریان سفر ترامپ واقع شد غیر منطقی بود و آن چیزی که به وی ارائه شد قبل از آن به هیچ رییس جمهوری تقدیم نشده بود. 

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: سعودی این کار را کرد تا خود و نظامش را در برابر جهان حفظ کند  چون بر کسی پوشیده نیست که پشتیبان تکفیری ها، عربستان سعودی است.

وی گفت: سعودی بود که القاعده را ساخت و جهان به نظام آن به عنوان مرکز اندیشه تکفیری می نگرد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: سعودی ها به رییس جمهوری آمریکا رشوه دادند تا از آنان در برابر اتهام حمایت از تروریسم دفاع کند و سعودی کوشید بگوید ایران مرکز تروریسم است، این همان مطلبی است که ملک سلمان گفته بود.

وی گفت: آیا ایران مرکز تروریسم است، آیا ایران ارتش های وهابی را ایجاد نمود، ایران، از مقاومت لبنان و فلسطین حمایت کرد و با ملت عراق ایستاد وقتی که چیزی نمانده بود داعش وارد نجف و کربلا شود. 

وی افزود: چه کسی تکفیر می کند، شیعیان ایران یا علمای ارشد سعودی؟، تمام تاریخ سعودی، تکفیر مسلمانان و تاریخ ایران تقریب مذاهب است، سعودی نمی تواند هیچ اتهامی به ایران وارد کند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: سعودی اقدام به این کار نمود چون نیازمند آمریکا است تا نقش خود را در منطقه حفظ کند، اموال و مدیریت داعش، سعودی است.

وی گفت : دو سال و نیم جنگ ضد مردم شریف یمن که با ارتش های منطقه آمدند، متاسفانه ارتش سودان در این جنگ شرکت دارد اما ملت یمن پایدارند.

حملات آل خلیفه نتیجه چراغ سبز کنفرانس ریاض

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حوادث اخیر بحرین یکی ازتبعات نشست‌های ریاض وشاید از برکات سفر ترامپ به منطقه باشد!

وی افزود: مواضع آیت الله عیسی قاسم همیشه مسالمت‌آمیز و آرام بوده اما دولت آل خلیفه به جای گوش فرا دادن به خواسته‌های مردم برای اصلاح امور، به کشتار و بازداشت علما و سران مخالفان و تحت تعقیب قرار دادن زنان و مردم و تخریب مساجد و سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و تبعید آن روی آورده است.

سید حسن نصرالله همچنین ضمن تاکید بر لزوم موضع گیری و مخالفت دولت لبنان درباره تبعید آیت الله شیخ عیسی قاسم به لبنان خاطرنشان کرد شیخ عیسی نزدیک به یک سال است که در منزلش است و مردم نیز اطراف منزل او تجمع کرده تا از او که نمادشان و رهبرشان است حمایت کنند.

وی گفت: شاید این مسئله بحرین یکی از تبعات نشست‌های ریاض و شاید از برکات سفر ترامپ به منطقه باشد. این حمله وحشیانه [نیروهای امنیتی بحرین] به میدان الفداء که چندین مجروح و مفقودی بر جای گذاشته است، نتیجه نشست‌های ریاض است.

پیروزی لبنان بدون کمک خارجی

دبیرکل حزب الله لبنان دربخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه ما امروز در مرحله حساسی از تاریخ لبنان هستیم افزود : وقتی اسراییل، به جنوب لبنان حمله کرد دنیا فقط تماشاچی بود.

وی با بیان اینکه لبنانی ها با تکیه بر توان خود به مقاومت دربرابر دشمن صهیونیستی پرداختند، خاطرنشان کرد :  لبنانی ها تصمیم به مقاومت اتخاذ نمودند و آزادی در چند مرحله تحقق یافت.

سید حسن نصرالله افزود : آمریکا و غرب و برخی از کشورهای عربی در اشغال لبنان از اسراییل حمایت کردند،  تنها کشورهایی که در کنار مقاومت ایستاده و از آن حمایت کردند ایران و سوریه هستند.

وی گفت : پیروزی که تحقق یافت ناشی از پایداری ملت به ویژه اهالی جنوبی لبنان بود.  پیروزی بر اشغالگری منوط به اراده ملت است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: آن چه امروز آینده و حال کشورهای منطقه را می سازد تصمیم ملت های آن است. 

وی همچنین با تجلیل از مقاومت گسترده جوانان در مقابل دشمن صهیونیستیی و وارد کردن ضربه به اشغالگران قدس گفت: عمده مجاهدین، شهادت طلبان و مجریان حمله با چاقو در فلسطین ، جوانان هستند.

سید حسن نصرالله افزود:  تکرار پیروزی در  بقاع، هرمل ، بعلبک به خاطر وجود اراده مقاومت و پایداری است.

وی  با بیان اینکه رزمندگان مقاومت هنگامی پیروزی را تحقق بخشیدند که کسی انتظارش را نداشت ، تاکید کرد :  اگر اقدام رزمندگان مقاومت نبود نکبت مناط لبنان را فرا گرفته بود مانند آنچه که در سوریه و دیگر کشورها حادث شدده است.
دبیرکل حزب الله لبنان همچنین به وضعیت کنونی بخش هایی از لبنان که تروریست ها در آن فعال هستند اشاره کرد و گفت : آخرین مرحله مقاومت جرود عرسال است و اهالی آن باید مسئولیت را عهده دار شده و ما می خواهیم مانع خونریزی شویم. 

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: نمی توان وضع موجود در جرود عرسال را پذیرفت به ویژه که گروه های مسلح در آن آزادی مطلق دارند.

سید حسن نصرالله مقاومت سال های اخیر مردم جنوب لبنان به ویژه هرمل، محل برگزاری مراسم سالگرد پیروزی مقاومت، را در برابر گروههای مسلح تکفیری، مشابه با مقاومت مردم لبنان در برابر اشغالگران اسرائیلی خواند و افزود؛ امروز گروههای مسلح در بخش کوچکی از لبنان یعنی جرود عرسال فعالند.

وی یادآور شد : ما بار دیگر تاکید می کنیم  اهالی عرسال باید تلاش کنند، دولت لبنان نیز باید تلاش کند تا این روند در جرود عرسال ادامه نیابد، ما در پی آن هستیم که خونی ریخته نشود و با راهکار مسالمت آمیر این پرونده خاتمه یابد اما به طور کلی نمی توان اجازه داد این روند در جرود عرسال دوام داشته باشد، انتحاری های آنان و خودروهای انفجاریشان روستاها و آبادی های این منطقه را تهدید می کنند. خطاب من به این گروهها این است که تلاش شما نتیجه ای ندارد ، روند رویارویی با گروههای مسلح در عراق و سوریه، به طور کامل عوض شده است پس فرصت برای پایان  دادن به این مشکل در لبنان، آن هم به بهترین روش مهیاست.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین با اشاره به موضوع انتخابات در کشورش گفت : درباره انتخابات در لبنان امیدواریم قانون جدید انتخابات در کشور تدوین و تصویب شود، در دو روز اخیر شاهد افکار و اندیشه های جدیدی بوده ایم که می توانند در رسیدن به قانون جدید انتخابات، اثر گذار باشند، اصرار ما همچنان این است که قانون جدید انتخابات در کشور مهم است. آنچه در این شرایط به سود کشور است تلاش برای رسیدن به قانون انتخابات جدید است.

پربیننده ترین خبرها