انتخابات هیات رییسه مجلس در ابهام

انتخابات هیات رییسه مجلس در ابهام
يکشنبه 7 خرداد 1396 - 17:17

انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی برای سال دوم در حالی چهارشنبه هفته جاری برگزار می شود که هنوز تفاهمی میان سه فراکسیون نمایندگان ولایی، مستقلین ولایی و امید ایجاد نشده و مذاکرات این سه فراکسیون در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس در هاله ای از ابهام قرار دارد.

العالم ـ یادداشت
همزمان با نزدیک شدن به انتخابات هیات رییسه دومین سال مجلس دهم، رایزنی ها و لابی گری های فشرده ای در مجلس در حال انجام است و خانه ملتی ها از هفته گذشته تکاپوی گسترده ای را برای انتخابات هیات رییسه مجلس آغاز کرده اند. همچنین جناح ها و طیف های مختلف سیاسی تلاش می کنند که گزینه های خود را برای انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کنند.

این روزها اخبار، شایعات و حاشیه های مختلفی در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس مطرح می شود، اخبار، به ثانیه تغییر می کند و هنوز خبر تازه ای در مورد این انتخابات از سوی نماینده ای مطرح نشده که موضوع دیگری جایگزین آن می شود و نماینده دیگری آن را رد یا مطلب دیگری را مطرح می کند.

انتخابات هیات رئیسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای سال دوم در حالی روز چهارشنبه برگزار می شود که فراکسیون های امید ، نمایندگان ولایی و مستقلین ولایی جلسات مشترکی را برای انتخاب و معرفی نامزدهای احتمالی خود برگزار کرده اما تاکنون به تفاهم نرسیده اند.

محمدرضا عارف ریاست فراکسیون امید مجلس، کاظم جلالی ریاست فراکسیون مستقلین ولایی و حمیدرضا حاجی بابایی ریاست فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم را بر عهده دارند.

به گفته برخی اعضای فراکسیون امید، فراکسیون های مستقلین و ولایی با یکدیگر به توافق رسیده اند که با یک لیست مشترک در انتخابات هیات رئیسه مجلس شرکت کنند و این توافق به معنای حذف پزشکیان و مطهری است.

این روزها شایعات مختلفی در راهروهای پارلمان می چرخد، برخی از اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی سخن از تفاهم و توافق می گویند و معتقدند که تا روز چهارشنبه ممکن است تفاهم حاصل شود و برخی نیز می گویند که امکان عدم رسیدن به تفاهم نیز وجود دارد.

اعضای فراکسیون امید مجلس درخواستشان برای انتخابات هیات رییسه مجلس حفظ وضع موجود است، در این راستا محمدرضا تابش عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس معتقد است که بر اساس مذاکرات انجام شده هیچ گاه قرار نبود فراکسیون امید لیست مجزایی ارائه بدهد اما پس از آن که شنیده شد فراکسیون های مستقلین و ولایی با یکدیگر در خصوص 12 کرسی هیات رئیسه به توافق رسیده اند تا از هر فراکسیون 6 نفر در هیات رئیسه حضور داشته باشد ما هم تصمیم گرفتیم لیست جدا ارائه بدهیم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که برخی اعضای فراکسیون مستقلین توافق با فراکسیون نمایندگان ولایی را شایعه می دانند؟، گفت: اگر اعضای فراکسیون مستقلین توافق با فراکسیون ولایی روی 12 کرسی هیأت رئیسه را شایعه می دانند ما آماده هستیم با مستقلین بر تثبیت وضع موجود توافق کنیم.

تابش تصریح کرد: نظر ما این است که رئیس مجلس و نواب رئیس ثابت باشند و 9 کرسی باقیمانده بین سه فراکسیون امید، مستقلین و نمایندگان ولایی مجلس دهم تقسیم شود.

وی ادامه داد: گفت و گوها میان نمایندگان دو فراکسیون انجام شده است و با این شرایط بسیار خوشبین هستم تا براساس تعامل، هیأت رئیسه مجلس دهم برای سال دوم تشکیل شود.

وی افزود: اگر ما بخواهیم نسبت به وزن فراکسیون امید چانه زنی کنیم، باید طالب پست های
بیشتری در هیأت رئیسه باشیم ولی شرایط کشور حساس است و به ادامه تعامل بین دولت و مجلس که در حال حاضر رقم خورده، نیاز داریم.

نماینده مردم اردکان در مجلس همچنین گفت: مردم در انتخابات 29 اردیبهشت تندروها را منزوی کردند و ما نیز در مجلس نباید به گونه ای رفتار کنیم که راه برای تندروها باز شود.

وی افزود: فراکسیون امید مجلس بر حضور یک زن و یک نفر از نمایندگان اهل سنت در هیات رئیسه تاکید دارد.

تابش گفت: برخی از اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس از لیست امید به مجلس راه یافته اند و نظرشان با نظر فراکسیون امید یکی است.

در این راستا، بسیاری از اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس نیز معتقدند که باید با فراکسیون امیدی ها تفاهم کرد.

کمال دهقان که عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس است می گوید ما می خواهیم که با اعضای فراکسیون امید مجلس تعامل داشته باشیم و مطمئنا تا روز چهارشنبه به تفاهم می رسیم.
وی افزود: ما موافق حفظ نواب رییس کنونی در مجلس هستیم و احتمالا تا روز چهارشنبه به تفاهم خواهیم رسید.

دهقانی در حالی این مسائل را مطرح کرد که بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی می گوید: هنوز ما با فراکسیون امید مجلس به تفاهم و توافق نرسیده ایم.

وی اظهارکرد: اعضای این فراکسیون به هیچ وجه به دنبال حذف مطهری برای انتخابات هیات رئیسه مجلس نیستند.

وی تصریح کرد: طرح این موضوعات از سوی برخی افراد دروغی بزرگ و شیطنت است و عده ای با این کار به دنبال سهم‌خواهی هستند و می خواهند وفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد شده بود را از بین ببرند.

وی یادآور شد: مطهری روز جمعه در جلسه مشترک سه فراکسیون پیشنهادی را مطرح کرد مبنی بر این که رئیس مجلس به صورت مشترک انتخاب شود، منشی‌ها و کارپردازها با سه نامزد از سوی هر فراکسیون معرفی شوند و برای نایب رئیسی نیز چهار نامزد معرفی شود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادامه داد: یعنی دو نفر نایب رئیس قبلی (پزشکیان و مطهری) به‌ علاوه دو نفر دیگر از دو فراکسیون مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی مجلس دهم نامزد شوند.

وی تصریح کرد: ما به مطهری گفته ایم ابتدا این پیشنهاد را در فراکسیون امید مطرح کند و در صورت تصویب شدن، این پیشنهاد را در جلسه مشترک فراکسیون های امید، ولایی و مستقلین مطرح کند.

البته بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در این راستا گفت: علی مطهری این پیشنهاد را در فراکسیون امید مجلس مطرح کرد و این پیشنهاد در فراکسیون رد شد.
وی گفت: ما اهل تعامل و تفاهم هستیم ولی اگر فراکسیون مستقلین ولایی بخواهد همراه با نمایندگان ولایی لیست مشترک بدهد ما هم لیست مشترک خواهیم داد.

از سویی دیگر شاهدیم که اعضای فراکسیون امید مجلس در جلسه شب گذشته خود اعلام کردند که اگر فضای تفاهمی تا روز چهارشنبه ایجاد نشود مسعود پزشکیان نامزد نهایی ما برای ریاست مجلس است.

آنان اعلام کردند که لیست نهایی را در جلسه روز سه شنبه عصر این فراکسیون منتشر می کنند.
علیرضا رحیمی یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید مجلس درباره آخرین تصمیمات فراکسیون امید مجلس برای انتخابات هیات رئیسه مجلس اظهارکرد: فضای مذاکره و تعامل را فراکسیون امید مجلس دنبال کرد ولی در مذاکرات انجام شده تعاملی حاصل نشده است.

وی تصریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده، نگاه فراکسیون مستقلین تعاملی برای رسیدن به یک نقطه مشترک نبوده است، از این رو ما در جلسه روز گذشته اعضای فراکسیون امید به اتفاق آراء مسعود پزشکیان را به عنوان نامزد ریاست مجلس انتخاب کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین گفت: ما از ابتدا به دنبال تعامل با فراکسیون های دیگر بودیم از این رو به تعدادی از نمایندگان عضو این فراکسیون ماموریت هایی داده شد که روز گذشته نیز در جلسه مجمع عمومی گزارش ماموریت‌ها ارائه شد.

رحیمی یادآور شد: این گزارش ها نشان داد که توفیقی برای مذاکره و تعامل حاصل نشده است، در هر صورت نگاه فراکسیون مستقلین رسیدن به نقطه مشترک نیست، اما اگر نگاه فراکسیون مستقلین تعاملی است می توانند این مسیر را تعاملی پیش ببرند.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم یادآور شد: اگر این فراکسیون پزشکیان را به عنوان نامزد ریاست مجلس برای سال دوم معرفی کرده به این معنا نیست که مسیر مذاکره بسته شده است زیرا ما همچنان به دنبال تفاهم هستیم.

رحیمی با یادآوری این که جلسه آخر فراکسیون امید مجلس برای انتخابات هیات رئیسه مجلس سه شنبه عصر یا چهارشنبه برگزار می شود، گفت: اگر تعامل حاصل نشود ما لیست نامزدها را برای پست های مختلف اعلام می کنیم، البته نگاه ما به هیات رئیسه نگاه کارآمدی و اثربخشی است.
وی تصریح کرد: خط قرمز فراکسیون امید حفظ نواب رئیس بود، اما این مساله مورد تایید طرف مقابل قرار نگرفت و آنها اصرار داشتند نائب رئیس دیگری را پیشنهاد کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: ما معتقدیم اگر قرار است رقابت کامل باشد باید برای تمام کرسی های هیات رئیسه باشد، ریاست لاریجانی چالشی نبود که قابل توافق نباشد.

به گفته برخی اعضای فراکسیون امید، فراکسیون های مستقلین و ولایی با یکدیگر به توافق رسیده اند که با یک لیست مشترک در انتخابات هیات رئیسه مجلس شرکت کنند و این توافق به معنای حذف پزشکیان و مطهری است و بنابراین فراکسیون امید نیز از پزشکیان به عنوان نامزد ریاست نام برده است.

تحولات و اتفاقات درباره انتخابات هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تا روز چهارشنبه به سرعت تغییر می کند حال باید منتظر ماند که آیا فراکسیون های مجلس شورای اسلامی در این زمینه با یکدیگر تفاهم خواهند کرد یا این که معادلات دیگری رقم خواهد خورد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها