ایران در مرحله پنجره جمعیتی است

ایران در مرحله پنجره جمعیتی است
يکشنبه 7 خرداد 1396 - 18:06

کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی خاص در سالهای اخیر،میل به باروری در ایران کاهش یافته و ضروری است در برنامه های توسعه آینده با اصلاح سیاست ها به این حوزه توجه بیشتری کنیم.

العالم - ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر میثم باقری اظهار داشت: یکی از مولفه های بسیار مهم در توسعه اقتصادی کشور، جمعیت است و جمعیت جوان در رشد اقتصادی کشور بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: با همه اهمیت این موضوع ، در سال های اخیر میل به باروری در ایران کاهش یافته که با چنین شرایطی ضروری است در برنامه های توسعه آینده با اصلاح سیاست ها به این حوزه توجه بیشتری نشان داده شود.

این استاد دانشگاه،کاهش نرخ باروری در کشور را نگران کننده توصیف کرد و افزود: چنین کاهشی افق روشن و مطلوبی را در درازمدت برای جمعیت ایران متصور نیست ؛ زیرا اگر با همین روند ادامه دهیم در افق 1400 و حتی بالاتر از آن نرخ جمعیت سالمند کشور نسبت به دوره های گذشته افزایش خواهد یافت.

باقری با بیان اینکه جمعیّت سالمند کشور، پتانسیل نیروی کار جامعه را کاهش می دهد؛ خاطرنشان کرد: در مقابل، هزینه های بیمه های اجتماعی که دولت ها باید در قبال جمعیت سالمند بپردازند افزایش خواهد یافت.

کارشناس حوزه اقتصاد اظهار داشت: باید سیاست های جمعیّتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری را پیاده سازی کنیم و به سطحی برسیم که نرخ تشکیل خانواده، نرخ باروری و مسائلی از این دست افزایش یابند و همه اینها در گرو تسهیل در امر ازدواج جوانان است.

وی اصلاح سیاست های آموزش عالی را در کنار اصلاح سیاست های جمعیّتی کشور لازم و ضروری دانست و افزود: آموزش عالی کشور باید سیاستی را در پیش گیرد که تحصیلات جوانان جنبه ی کاربردی و اشتغال پیدا کند.

دکتر محمود مشفق، جمعیّت شناس نیز در این خصوص با مهم خواندن مسئله جمعیّت، آن را مولفه بسیار مهم در توسعه اقتصادی تعریف کرد و افزود: لازم است سیاست های درست و متعادلی در جهت بکارگیری جمعیّت در بخش های اقتصادی کشور تعیین شود.

وی تصریح کرد: سیاست های کشور در این حوزه آن چنان که نشان می دهد موفق نبوده است چرا که در حال حاضر در مرحله پنجره جمعیّتی به سر می بریم که به معنای افزایشِ جمعیّتِ در سنِ کار است که به سنین 20_40 و 20_35 اطلاق می شود.

دکتر مشفق،پدیده بیکاری در کشور را به معنای عدم توانایی در استفاده از ظرفیت های بالقوّه و بالفعل جمعیّتی دانست و افزود: سیاست های جدید باید به گونه ای باشد که زمینه ساز فعالیت اقتصادی جوانان و در جهت اضمحلال بیکاری باشد.

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها