بحران قطر با شورای همکاری در مرحلۀ بی‌بازگشت

بحران قطر با شورای همکاری در مرحلۀ بی‌بازگشت
دوشنبه 8 خرداد 1396 - 15:55

روابط بین قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، به مرحله بدون بازگشت رسیده است.

العالم – خاورمیانه

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: اوضاع روابط بین قطر با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و به طور خاص عربستان و امارات در حال بدتر شدن است. وحدت بین این کشورها در گذشته بارها متزلزل شده، اما هرگز این شورا فرونپاشیده است. آیا بحران فعلی زمینه ساز فروپاشی کامل شورای همکاری خواهد بود؟

شاید عده ای این سئوال را مبالغه آمیز بدانند، اما واقعیت ها خلاف آن را نشان می دهد. اعضای شورای همکاری که از قطر ناراضی بودند، تماس تلفنی امیر این کشور با رئیس جمهور ایران را بستن راه گفتگو بین این کشورها و دوحه دانستند. هر چند که گفته می شد میانجی گری هایی برای برطرف کردن اختلافات وجود دارد. این کشورها معتقدند قطر با علنی کردن روابط خود با ایران، مشکوک بودن این روابط با تهران و "گروه های تروریستی" را ثابت کرد.

اعضای شورای همکاری همچنین ادعا می کنند که ایران خواهان ایجاد شکاف بین کشورهای این شوراست و می خواهد قطر را به بازیچه ای در دست خود تبدیل کند. این کشورها تأکید دارند قطر بر خلاف اراده جامعه جهانی که به دنبال منزوی کردن ایران است، برای شکستن انزوای این کشور تلاش می کند که بر خلاف منافع آمریکا و شورای همکاری است.

در ادامه گزارش المیادین آمده است: در مقابل، عده ای معتقدند رفتار عربستان، قطر را واداشت تا خود را به آغوش ایران بیاندازد. زمانی که رهبر انقلاب ایران حکومت آل سعود را باطل و ساقط توصیف می کند، به معنای آن است که هیچ جایی برای گشایش در روابط با این نظام وجود دارد و کشمکش با آن مانند کشمکش حق و باطل همیشگی است. حتی کسانی که تحولات اخیر در شورای همکاری را کم اهمیت می دانند، این مسئله را نفی نمی کنند که بحران واقعی در این شورا وجود دارد.

خبرنگار المیادین خاطر نشان کرد: هر کس اخبار مطبوعات کشورهای حاشیه خلیج فارس را دنبال کند، صدای طبل جنگ را می شنود و هر کسی بیانیه قبیله آل الشیخ را قرائت کند، آن را به معنای سلب حمایت دینی از خاندان حاکم در قطر محسوب خواهد کرد که باعث می شود روابط بین اعضای شورای همکاری وارد تونلی شود که انتهای آن به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست.

پربیننده ترین خبرها