کشورهای عربی خلیج فارس، تحت سلطۀ دو محمد؟!

کشورهای عربی خلیج فارس، تحت سلطۀ دو محمد؟!
دوشنبه 8 خرداد 1396 - 17:26

به نوشته یک روزنامه لبنانی، قطر سیاست خود در برخورد با همسایگان عرب را از دفاعی به تهاجمی تغییر داده است و هر لحظه امکان شعله ور شدن آتش جنگ بین کشورهای خلیج فارس وجود دارد.

العالم-آسیا

روزنامه «الاخبار» در مطلبی به قلم «ابراهیم الامین» سردبیر این روزنامه، نوشت که با وجود موضع دفاعی اخیر قطر در برابر فشار برخی از کشورهای عرب خلیج فارس، این کشور سیاست خود را ولو به طور غیررسمی، از دفاعی به تهاجمی تغییر داده است.

الاخبار امروز دوشنبه نوشت: هر ناظری می تواند از همین فاصله دور به این جمع بندی برسد که قطر تا چند هفته آینده پایان خواهد یافت و نیز می توان فهمید که سرنگونی حکومت در قطر، نتیجه عملی نشست ریاض با «دونالد ترامپ» بود و اینکه «دو محمد» (محمد بن زاید و محمد بن سلمان) چطور با تقسیم کار و برگزاری جلساتی با یکدیگر به فکر تقسیم کل شبه جزیره عربی (حجاز) در بین خود هستند.

بلند پروازی های این دو نفر به گونه ای است که زمزمه ها درباره تقسیم نفوذ را به یک واقعیت و پروژه حی و حاضر تبدیل کرده و به نظر می رسد حفظ امارات کنونی و جنوب یمن و نیز سیطره بر عمان بعد از کودتا علیه سلطان قابوس، سهم بن زاید از این تقسیم نفوذ باشد.

در مقابل، بن سلمان هم علاوه بر عربستان، اداره شمال یمن و قطر و بحرین و کویت را به عهده خواهد گرفت.

همزمان حرف هایی درباره انتقال پایگاه نظامی آمریکا از قطر به ابوظبی و ساخت یک پایگاه مشابه آن در عربستان مطرح شده است تا به این ترتیب همه کشورهای خلیج فارس تحت قیمومیت سعودی و امارات قرار گرفته و به جای شورای همکاری های خلیج فارس شاهد شورایی باشیم که ریاست آن به نوبت بین «دو محمد» دست به دست می شود و اعضای آن مانند «عبد ربه منصور هادی» (رئیس جمهور فراری یمن) هیچ گونه اختیاری از خود ندارند.

الامین افزود: فرض کنیم «دو محمد» با حمایت برخی جناح های حاکم در آمریکا تصمیم به منزوی ساختن و سرنگون کردن حکومت قطر گرفته اند، اما در مقابل، قطر نیز به پشتیبانی جناح های دیگری در غرب نقشه های دیگری در سر دارد و در حال بررسی این مساله است که چطور با گشودن خزانه های این کشور به روی طرف های غربی، حمایت آنها را به خود جلب کند و با وساطت آنها با سعودی و امارات به سازش برسد.

الاخبار در پایان افزود: امروز در قطر حرف از نحوه مقابله با جنگ «دو محمد» مطرح می شود و عده ای خواستار تسلیم شدن قطر در برابر طوفان اخیر و عقب نشینی از مواضع متهورانه و انتقاد آمیز خود شده اند اما این عده با وجود نفوذ بالا، تصمیم گیرنده اصلی در این قضیه نیستند و این بدان معناست که هر لحظه امکان شعله ور شدن آتش جنگ بین کشورهای خلیج فارس وجود دارد.

 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها