الشرق الاوسط بررسی کرد؛

تلاش آمریکایی‌ها در سوریه برای قطع نفوذ ایران

تلاش آمریکایی‌ها در سوریه برای قطع نفوذ ایران
دوشنبه 8 خرداد 1396 - 19:07

یک روزنامه سعودی مدعی شد، تحرکات آمریکایی‌ها در سوریه و تلاش برای آزادسازی برخی مناطق از اشغال داعش، با هدف قطع نفوذ ایران صورت می‌گیرد.

العالم-ایران

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: مقامات آمریکایی و روسی در چند روز آینده در پایتخت اردن در مورد ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه مذاکرات نظامی و دیپلماتیک خود را از سر خواهند گرفت. این در حالی است که آمریکا از مجموعه‌های ارتش آزاد در نزدیکی مرزهای عراق در منطقه تنف و هم‌چنین از نیروهای دموکراتیک سوریه که برای آزادسازی شهر رقه از اشغال داعش می‌جنگند، حمایت می‌کند و دولت ترامپ تلاش می‌کند تا هلال ایرانی موجود در سوریه را شکست دهد.

الشرق الاوسط در ادامه به نقل از یک مسوول غربی نوشت:‌ حملات آمریکایی‌ها به نیروهای ایرانی و طرفدار دمشق به منظور جلوگیری از پیش‌روی این نیروها به سمت اردوگاه تنف بود، زیرا در آن اردوگاه نیروهای معارض و مربیان آمریکایی، انگلیسی و نروژی حضور داشتند و این اولین باری بود که نیروهای آمریکایی از مناطق تحت سیطره معارضان سوری دفاع کرد و هم‌زمان با آن مسوولان روسی و آمریکایی در حال مذاکره در مورد ایجاد منطقه امن بودند و با وجود این‌که بمباران در نزدیکی محل جلسه آنان بود،‌ مسوولان جلسه خود را ترک نکردند.

این مقام غربی در ادامه گفت: در مذاکرات آینده در مورد مساحت منطقه امن،‌ شورای محلی، ناظران و کمک‌های بشر دوستانه بحث و گفت‌وگو خواهد شد و آمریکا موافقت خود برای ایجاد منطقه امن را به عدم حضور نیروهای ایرانی در مناطقی هم‌چون قنیطره، جولان، درعا، ریف سویدا و تنف مشروط کرده است و احتمالا نمایندگانی از دمشق نیز به طور نمادین حضور پیدا کنند و واشنگتن مشارکت مسکو برای ایجاد منطقه امن را به خروج سپاه پاسداران ایران مشروط کرد و هدف از این امر امتحان روسیه در مورد طرح جنوب سوریه است.

وی گفت: آمریکا از جنگ آزادسازی رقه حمایت می‌کند و حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی را بیش‌تر کرد و ده‌ها نفر کشته شدند، هم‌چنین آمریکا می‌خواهد برای مدیریت رقه و ابقای عرب‌ها در آن، شورای مدنی تشکیل دهد و نیروهای مردمی کرد را مجبور می‌سازد تا از دمشق و تهران به دور باشند و همه این تحرکات و تلاش‌های آمریکایی به منظور شکستن هلال ایرانی و قطع پل ارتباطی ایران با سوریه، عراق و حزب‌الله و جلوگیری از رسیدن ایران به دریای مدیترانه از طریق گذرگاه زمینی به دریایی است.

 

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها