مدیر مرکز گفتگوی عربی- آمریکایی در واشنگتن؛

جنگ ایران و عربستان به نفع آمریکا و اسرائیل است

جنگ ایران و عربستان به نفع آمریکا و اسرائیل است
سه شنبه 9 خرداد 1396 - 17:01

مدیر مرکز گفتگوی عربی- آمریکایی در واشنگتن، هشدار داد تشدید بحران بین ایران و عربستان سعودی می تواند باعث بروز جنگ های مذهبی در جهان اسلام شود که به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

العالم - ایران - عربستان سعودی

صبحی غندور در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، در پاسخ به سوالی درباره تشدید بحران بین ایران و عربستان گفت: بدون شک در برابر آغاز مرحله جدیدی از روابط بین دو کشور در صحنه منطقه ای  هستیم. دولت جدید آمریکا خواهان تشدید این کشمکش دستکم در زمینه سیاسی است. اسرائیل هم به این کشمکش امیدوار بود. بنیامین نتانیاهو از همان زمانی که قدرت را در اسرائیل در دست گرفت، به چنین کشمکشی در منطقه امیدوار بود.

بنابراین فقط با کشمکش ایرانی- سعودی که بر جهان اسلام هم تاثیر می گذارد، روبرو نیستیم و خطر این کشمکش آن است که در چارچوب برنامه های اسرائیل صورت می گیرد. به عبارت دیگر، روند تحولات همان چیزی است که اسرائیل برای آن برنامه ریزی می کرد و اکنون خواست دولت جدید آمریکا هم هست.

غندور افزود: ما در حالی در ابتدای ماه رمضان قرار داریم که به طور معمول این ماه باید فرصتی برای وحدت مسلمانان و نه دودستگی بین آنها باشد.

عربستان باید در ماه گذشته به تلاش کویت برای میانجی گری بین تهران و ریاض پاسخ مثبت می داد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مقاله ای در روزنامه الرای کویت تاکید کرد نباید مناقشه ها در منطقه تشدید شود. ظریف در مقاله خود انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور لبنان و توافق برای کاهش سقف تولید اوپک را دو نمونه توافق هایی دانست که نشان می دهد توافق درباره دیگر مسایل هم امکان پذیر است. این پیام مثبتی از طرف تهران برای ریاض بود که با پاسخ متقابل روبرو نشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تماس تلفنی امیر قطر با رئیس جمهور ایران خاطر نشان کرد: از همان ابتدای تشکیل شورای همکاری خلیج فارس تاکنون کشورهای عضو آن موضع مشترک سیاسی نداشته اند. اهمیت این تماس تلفنی آن است که در اوج کشمکش بین تهران و ریاض صورت گرفت. اما این کشمکش فقط در چارچوب منطقه ای باقی نمانده است. اگر این اختلاف شدید عربستان با ترکیه یا مصر بود، در چارچوب سیاسی باقی می ماند. خطر تحولات فعلی آن است که موضوع مربوط به اختلاف بین کشورها نیست. از زمان سرنگونی حسنی مبارک در مصر، خاندان حاکم در عربستان احساس کردند تحولات خطرناکی در حال رخ دادن است. آنچه در مورد شاه مخلوع ایران رخ داد درباره حسنی مبارک تکرار شد. آل سعود احساس کرد هیچ تضمینی درباره حمایت آمریکا از حکومت در عربستان وجود ندارد. عده ای به آل سعود توصیه کردند حفظ حکومت آنها به بحران آفرینی در روابط با ایران نیاز دارد، زیرا کشمکش بین این دو کشور جنبه طایفه ای پیدا می کند و اکثریت مردم در عربستان به این ترتیب از حکومت آن حمایت خواهند کرد. توصیه دیگر به خاندان آل سعود برای حفظ حکومت شان، برقراری روابط با اسرائیل بود و در دو سال گذشته شاهد آن بودیم که مقامات سعودی با نگاه مثبت درباره این مسئله سخن می گویند. به نظر من هر نوع تنش آفرینی بین ایران و عربستان از سوی هر یک از این دو کشور که باشد، تاثیر منفی بر همه جهان اسلام خواهد داشت. ما اکنون درباره یک اختلاف سیاسی سخن نمی گوییم و اگر این اختلاف تشدید شود، حتی شاهد شرایطی شبیه جنگ ایران و عراق نخواهیم بود، بلکه در همه جهان اسلام جنگ های خطرناک مذهبی به راه خواهد افتاد.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها