کارشناس سعودی:

پسر شاه سعودی در مسکو بدنبال انزوای ایران است

پسر شاه سعودی در مسکو بدنبال انزوای ایران است
سه شنبه 9 خرداد 1396 - 18:51

رئیس مرکز مطالعات عربی القرن در ریاض، اذعان کرد، پسر شاه سعودی و جانشین ولیعهد این کشور در سفر به مسکو به دنبال امضای قراردادهایی با روسیه است تا از این کشور امتیازاتی درباره مسئله سوریه و ایران بگیرد.

العالم - عربستان سعودی

سعد بن عمر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره سفر محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به مسکو گفت: عربستان به تجهیزات نظامی که در گذشته از روسیه دریافت می کرد، تقریبا دیگر نیازی ندارد. روسیه با دو مسئله تحریم های اروپا و کسری بودجه در نتیجه کاهش بهای نفت روبروست. عربستان در گذشته خواهان خرید موشک های اس چهارصد و موشک های اسکندر بود، اما اکنون به اندازه زمان پیش از سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و قراردادهای بزرگ با شرکت های آمریکایی، دیگر تمایل زیادی برای خرید این موشک ها از مسکو ندارد.

وی افزود: عربستان پرونده هایی برای بحث با روسیه در نظر دارد. به اعتقاد من ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه، اهمیت بیشتری پیدا کرده است و طرف آمریکایی هم از آن حمایت می کند. روسیه هم آمادگی گفتگو و  اجرای چنین طرحی را دارد. تحرکات اخیر در التنف و درعا نشانه اولیه در این باره است.

بن عمر خاطرنشان کرد: اگر قراردادهای تسلیحاتی با طرف روسی امضا شود، ریاض می تواند به مسکو برای عبور از تحریم های اروپا و جبران کاهش بهای نفت کمک کند. عربستان خواهان خرید بخشی از سهام شرکت گازپروم است. روسیه می تواند به عربستان برای تحقق چشم انداز 2030 کمک کند.

وی افزود: عربستان از روسیه می خواهد کنار رفتن بشار اسد از قدرت را بپذیرد یا حداکثر به او اجازه داده شود تا پایان دوره ریاست جمهوری در قدرت بماند و سپس کنار برود. سرمایه گذاری های عربستان در روسیه می تواند مسکو را تشویق کند تا موضع خود را دستکم درباره آینده بشار اسد تغییر دهد.

رئیس مرکز مطالعات عربی القرن در ریاض خاطرنشان کرد، همکاری های اقتصادی در نهایت باید نتایج سیاسی به همراه داشته باشد. به اعتقاد من، ولادیمیر پوتین در سیاست های خود در پرونده های عربی بازنگری خواهد کرد و از ایران دور خواهد شد. عربستان به این منظور، منافع بزرگ اقتصادی را برای همکاری با روسیه مطرح می کند.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها