اژه‌ای: کسانی که رأی نیاوردند مانند سال ۸۸ شیرینی انتخابات را تلخ نکردند

اژه‌ای: کسانی که رأی نیاوردند مانند سال ۸۸ شیرینی انتخابات را تلخ نکردند
چهارشنبه 10 خرداد 1396 - 12:07

محسنی‌اژه‌ای گفت: مردم با حضور فوق‌العاده خود در انتخابات بر عزت و امنیت کشور افزودند.

العالم - ایران

محسنی اژه‌ای در یکصدوسیزدهمین نشست خبری خود ضمن تبریک به‌مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تسلیت به‌مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: در روز یکشنبه گذشته برایم امکان فراهم نشد که جلسه بگذارم و هفته آینده هم تعطیل است و ممکن است هفته‌های آینده هم به تعطیلی بینجامد و فاصله زیاد می‌شد به همین خاطر تصمیم گرفتیم امروز جلسه بگذاریم.

وی درباره انتخابات گفت: خوشبختانه در فرصت مقرر شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید کرد و از طریق وزارت کشور اعلام شد که خدا را از این بابت شاکریم. از مردم بزرگوار و عزیزمان بسیار سپاسگزارم که با حضور در پای صندوق‌های رأی به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: مردم با حضور فوق‌العاده و خوب بر عزت و اقتدار و امنیت کشور افزودند. همچنین از همه دست‌اندرکاران انتخابات ممنونم که زحمت‌های زیادی کشیدند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: از نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی که امنیت خوبی را ایجاد کردند تا انتخابات در آرامش انجام شود بسیار سپاسگزارم. از صدا و سیما بسیار سپاسگزارم که با اطلاع رسانی خوب و صحیح و خدمت‌رسانی یکسان به همه نامزدها نقش مهمی در انتخابات ایفا کرد. همچنین از نامزدهایی که رأی نیاوردند نیز تقدیر و تشکر می‌کنم که پس از تأیید انتخابات رفتار شایسته‌ای نشان دادند، به‌خلاف سال 88 که طرفداران برخی نامزدها شیرینی انتخابات را تلخ کردند.

وی افزود: در قوه قضاییه هم ستاد پیشگیری از انتخابات تشکیل شد که در جلوگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی بسیار مؤثر بود و اگر هشدارها و تذکرات این ستاد نبود امروز با پرونده‌های زیادی مواجه بودیم. دادگستری یکی از مراجعی است که باید پاسخ استعلام‌ها را بدهد در این دوره قوه قضاییه مجموعاً 198 هزار استعلام را پاسخ داد که از این تعداد 197 هزار و 157 عدد مربوط به شورا و مابقی میان‌دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری بود.

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: پرونده‌هایی که تاکنون تشکیل شده چند دسته است؛ یک دسته مربوط به ستادهای نامزدها، یک دسته هواداران نامزدها و برخی نیز مربوط به خود نامزدها است که مطالبی را گفتند و شکایت شده است. برخی پرونده‌ها نیز مربوط به مجریان و ناظران است که شکایت شده است. همچنین در رابطه با برخی مسئولان دولتی گزارشاتی رسیده و شکایت‌هایی واصل شده است. اخلال در نظم و امنیت، تبلیغ له یا علیه برخی نامزدها، تصرف غیرمجاز و استفاده از امکانات دولتی از جمله موارد مطرح‌شده در این گزارش‌ها است.

* برخی به علت استفاده از وجوه دولتی برای تبلیغ و خرید رأی تفهیم اتهام شدند
سخنگوی قوه قضائیه گفت: کسانی هستند که حق تبلیغات له یا علیه دیگری نداشتند، کسانی که امکانات و وجوه دولتی را تصرف یا برای خرید رأی اقدام کرده‌اند که این افراد به تدریج احضار و تفهیم اتهام شده‌اند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در صد و سیزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: اتهامات افرادی که مطرح است باید رسیدگی شود و دستگاه قضا حتما رسیدگی خواهد کرد.

وی افزود: عناوین اتهامی یک دسته کسانی هستند که اقداماتی علیه امنیت کشور داشته اند که مدعی العموم وارد می شود و آنها را پیگیری خواهد کرد.

اژه‌ای افزود: یک عده کسانی هم هستند که حق تبلیغات له یا علیه دیگری را نداشتند، کسانی که امکانات و وجوه دولتی را تصرف یا در جهت خرید رای اقدام کرده اند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: این افراد را به تدریج احضار کردند، در حال رسیدگی است، اتهامات تفهیم می شود.

* اعترافات همدست بابک زنجانی تاثیری بر محکومیت وی ندارد
 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: همکاری محدود بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در پرونده بابک زنجانی باعث شد که رسیدگی به این پرونده کند پیش رفت.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی در خصوص اظهار نظر رییس مجلس مبنی بر تعجیل دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده مسئولان گفت: قوه قضاییه دوست دارد هر پرونده ای چه برای مسئولان چه غیر مسئولان که تشکیل می شود را زودتر به اتمام برساند اما برخی پرونده ها در بحث اثبات اتهام زمان بر است.

وی همچنین در خصوص دستگیری همدست جدید زنجانی و بازجویی از وی و تاثیر اعترافات وی در وضعیت زنجانی گفت: پرونده بابک زنجانی از جمله پرونده های سنگین بود که خیلی کار برد.

اژه‌ای گفت: اما به جهت حجم کار، عدم همکاری برخی متهمین و همکاری محدود بانک مرکزی و وزارت امور خارجه این موضوع کند پیش رفت.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از مسایلی که مورد توجه قوه قضاییه بود این بود که آیا اصلا این فرد پول دارد یا نه؟ بررسی هایی شد و مشخص شد پولی وجود ندارد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: در مقطعی دولت اعلام کرد اگر متهم را در اختیار وزارت اطلاعات بگذارید ما کشف می کنیم، هم این متهم هم سه نفر دیگر در اختیار کامل وزارت اطلاعات قرار گرفتند تا مشخص شود می توانند پول را برگردانند یا نه که هنوز چیزی مشخص نشده است.

اژه‌ای گفت: مطالبی که متهم جدید گفته تاثیر آنچنانی در محکومیت های قبلی ندارد و اینکه در تخفیف حکم تاثیر داشته باشد ندارد.

* پاسخ قوه قضاییه به ۱۹۸ هزار فقره استعلام انتخاباتی

‌سخنگوی قوه قضائیه گفت: در ایام برگزاری انتخابات شوراها، میان دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری، قوه قضائیه به ۱۹۸ هزار استعلام پاسخ داد.

محسنی اژه ای افزود: یکی از تکالیف مضاعف قوه قضاییه همکاری با دستگاه های امنیتی و انتظامی بود و علی رغم تلاش دشمنان مشکلی به وجود نیامد.

وی درباره موضوع استعلامات مربوط به برگزاری انتخابات نیز گفت: در این مدت قوه قضاییه ١٩٨هزار استعلام را پاسخ گفت.

اژه‌ای افزود: از این تعداد ١٩٧ هزار مربوط به نامزدهای شوراها و مابقی مربوط به ریاست جمهوری و میان دوره ی مجلس بوده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در قبل، حین و بعد انتخابات پرونده هایی تشکیل شده در مورد اینکه جرمی اتفاق افتاده است.

وی گفت: تا الان در مورد افرادی که پرونده برایشان تشکیل شده یک دسته ستاد نامزدها هستند، یک دسته هواداران نامزدها، برخی خود نامزدها هستند، یک دسته مجریان و ناظران انتخابات بوده اند که در حال رسیدگی است.

اژه‌ای گفت: در رابطه با برخی مسئولان دولتی هم گزارشات و شکایاتی رسیده که پیگیری می شود.

* آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین ممنوع‌الخروج شدن رئیس بانک سرمایه اظهارداشت: در خصوص رئیس بانک سرمایه که ممنوع الخروج شده باید بگویم رؤسای این بانک عوض شده‌اند و برخی از مدیران آن ممنوع‌الخروج و برخی نیز احضار شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه به ارتباط مستقیم پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه اشاره کرد و گفت: وضعیت این دو با هم تنیدگی و ارتباط مستقیم دارد.

وی اعلام کرد: پرونده هنوز به دادگاه نرفته و کسی که بدهکار عمده این بانک است قرار است بدهکاری خلاف قانونش را برگرداند؛ قول داده‌اند تا پایان اردیبهشت ماه مفاصا حساب بیاورند و قبول کرده‌اند که هرچه بانک مرکزی در این باره گفته است، قبول کنند.

اژه‌ای افزود: می‌گویند به تعهدمان پایبند هستیم و حتی تعدادی از آنها بخشی از اموالشان را در اختیار قرار داده‌اند؛ به میزان اصل سرمایه اموال وجود دارد اما در مورد تأخیرها که بخش قابل توجهی است در حال بررسی هستند.

این مقام ارشد قوه قضاییه در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در مورد صندوق اطلاع خاصی ندارم؛ می‌گویند هر میزانی که اعضا سپرده  می‌گذاشتند دولت هم موظف بوده همان میزان را بپردازد. پول‌هایی که از صندوق برده بودند هنوز برگشت داده نشده است.

وی اعلام کرد: اگر در مرحله دادسرایی برگشت پول به نفع خودشان است و هرکدام اگر بتوانند تسویه کنند یقیناً به نفعشان بوده و در دادگاه ملاحظاتی برای آنها صورت می‌گیرد اما بدانند اگر حکم صادر شود کار سخت‌تر خواهد شد.

* صدور کیفرخواست برای ۸ مدیر تلگرامی
سخنگوی قوه قضاییه در مورد مدیران تلگرامی بازداشت شده نیز گفت: برای ٨ نفر کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته و این در حالی است که اکنون ٦ نفر بازداشت و دو نفر با قرار آزادند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات علی اکبر ولایتی مبنی بر وجود پرونده و وقوع فساد در دوره ریاست میرزاده و نقش فرزندان وی گفت: تا دیروز هنوز پرونده‌ای به ما واصل نشده بود.

وی گفت: البته در صورت که این جرائم و فساد جنبه عمومی داشته باشد دادستان هم می تواند وارد شود و منتظر ارائه گزارش نماند.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص نتیجه رسیدگی به پرونده کرباسچی در اصفهان گفت: در خصوص آخرین وضعیت اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد مدیران تلگرامی بازداشت شده نیز گفت: برای ٨ نفر کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه رفته است و این در حالی است که الان ٦ نفر بازداشت و دو نفر با قرار آزادند.

اژه‌ای همچنین درخصوص پرونده رسول دانیال زاده نیز گفت: دانیال زاده همچنان بازداشت است.

* قرار نیست اگر اتهامی متوجه کسی در دولت باشد رسیدگی نشود
سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما بیش از حد در برخی مسائل خویشتن داری کردیم اما قرار نیست اگر اتهامی متوجه کسی در دولت باشد رسیدگی نشود.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، "گفته می شود بحث پرونده دختر وزیر آموزش و پرورش فشار قوه قضاییه به دولت بوده است" گفت: باید به دولت کمک کنیم تا مشکلات مردم مرتفع و شعار سال محقق شود.

وی افزود: قوه قضاییه صد در صد کمک کرده و از این به بعد هم کمک دولت خواهد کرد، برخی اجناس واقعا گران شده و به برخی اقشار فشار می آورد، باید از رکود خارج شویم، همه ما تلاش می کنیم دولت در جهت تولید و اشتغال موفق شود، ما بیش از حد خویشتن داری کردیم و قرار نیست اگر اتهامی متوجه کسی در دولت باشد رسیدگی نشود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه ممکن است اقدامی کند و فرد یا جناح روبرو از آن یک بهره برداری سیاسی کند اما این دیگر دست قوه قضاییه نیست.

وی در خصوص طرح الحاق سازمان ثبت اسناد به وزارت دادگستری گفت: هر چیزی که قانون شود ما ملتزم ترین افراد برای عمل به آن هستیم اما همیشه نظر کارشناسی خود را اعلام کردیم، دو بار بحث الحاق سارمان ثبت به وزارت دادگستری مطرح و از سوی شورای نگهبان رد شده از سوی دیگر اقدامات ثبت شبه قضایی است، در هر صورت اگر چیزی قانونی شود ما ملتزم به قانون هستیم.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص پرونده فروش و صادرات رایگان گاز به ترکیه گفت: فعلا قوه قضاییه ورود نکرده است و ابعاد آن حداقل برای من روشن نیست.

تسنیم + فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها