پوتین: مناطق‌ کاهش تنش، کلید حل‌ بحران سوریه است

پوتین: مناطق‌ کاهش تنش، کلید حل‌ بحران سوریه است
چهارشنبه 10 خرداد 1396 - 15:24

رئیس جمهور روسیه، تاکید کرد که توافق بر سر ایجاد "مناطق توقف درگیری" برای پیشبرد فرایند سیاسی در سوریه، مساله ای بسیار مهم است.

العالمروسیه

"ولادیمیر پوتین" در گفت وگو با روزنامه فرانسوی "فیگارو" دربارۀ راه حل های اساسی ممکن برای برون رفت سوریه از جنگ گفت:"توافق بر سر آن چه "مناطق توقف درگیری" نامیده می شود، گامی بسیار مهم بود.. اکنون صحبت از چهار منطقه است و ما بر این باوریم که در مسیر برقراری صلح، این مساله از اهمیت بسیاری برخوردار است.. زیرا غیر ممکن است دربارۀ فرایند سیاسی صحبت شود بدون آن که خونریزی متوقف شود".

وی افزود: در حال حاضر به نظر من، همۀ ما یک مأموریت پیش رو داریم و آن ضرورت کامل کردن فرایند ایجاد این مناطق به شیوۀ فنی یا حتی در صورت امکان به شیوه تکنولوژیکی است. باید دربارۀ مرزهای این مناطق و چگونگی فعالیت نهادهای دولتی در آن و چگونگی ارتباط این مناطق با خارج از آن، توافق کنیم.

رئیس جمهور روسیه سپس خاطرنشان کرد: اتفاقا، در گفت وگو با "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه وقتی صحبت از کاروان های کمک های بشردوستانه شد، به این موضوع اشاره کردم. به طور کلی، حق با اوست و این نیز یکی از نقاط اشتراک است که می توانیم با همکاران فرانسوی دربارۀ آن کار کنیم.

وی در ادامه گفت: گام بعدی آن است که در صورت امکان، باید فرایندی کاملا سیاسی برای برقراری آشتی سیاسی برقرار شود تا قانون اساسی و مقتضای آن تدوین و انتخابات برگزار شود.

پوتین همچنین از نقش سازندۀ ایران و ترکیه قدردانی و تاکید کرد که این نقش سازنده سبب برقراری آتش بس در سوریه شد.

ولادیمیر پوتین گفت: ابتدا و پیش از هر چیز دوست دارم بر روند سازنده ای که ترکیه و ایران اتخاذ کردند، تاکید کنم ما در کنار یکدیگر توانستیم به آتش بس دست یابیم و طبیعی است که در این زمینه، دولت سوریه نیز نقش داشت و اگر آن چه مخالفان مسلح سوری نامیده می شوند نبودند نیز طبیعتاً این توافق حاصل نمی شد و این نخستین گام بسیار مهم در مسیرِ حرکت به سوی صلح است.

205

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها