بلومبرگ :

ترامپ به‌زودی می‌تواند با ایران در سوریه بجنگد

ترامپ به‌زودی می‌تواند با ایران در سوریه بجنگد
پنج‌شنبه 11 خرداد 1396 - 06:39

وبگاه شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ نوشت: اگر ترامپ می خواهد با ایران بجنگند این فرصت را بزودی در سوریه خواهد داشت.

العالم - آمریکا - ایران - سوریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این وبگاه در مقاله ای به قلم هنری مه یر و نفیسه سعید نوشت: نیروهای تحت حمایت آمریکا و ایران در حال مسابقه برای باز پس گیری مناطق اشغال شده بدست داعش در سوریه هستند. این نبرد در یکی از پیچیده ترین میدان های جنگ که تا به حال شناخته شده است، در جریان است. خلافت خود خوانده داعش در محاصره قوی ترین نیروهای نظامی جهان قرار دارد. در این میان احتمالات و معادلات جنگ مبهم است و برای همین فرماندهان ارتش در واشنگتن، مسکو و تهران و همچنین در دمشق و آنکارا به مسائلی فراتر از صحنه درگیری با نیروهای افراطی توجه دارند. آنها در این فکر هستند که پس از  بیرون کردن این گروه از میدان، چه کسی باید قدرت و کنترل منطقه را بدست بگیرد؟ این مساله بحران بسیار دشواری برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است زیرا برای دومین بار در قرن جاری، آمریکا در حال خطر پذیری در خاورمیانه (غرب آسیا) است تا با غلبه کردن بر یک دشمن منتظر بماند تا دیگری جای آنرا بگیرد. در این میان ایران بزرگترین برنده به نظر می رسد.

بلومبرگ نوشت: حمله آمریکا به عراق در سال 2003، به سرنگونی صدام اصلی ترین رقیب ایران انجامید و باعث شد دولتی همسو و شیعه روی کار بیاید. امروز در سوریه نیز اتحاد ایران و بشار اسد  در6 سال جنگ داخلی دوام آورده است، در حالی که در خلال این سال ها رهبران آمریکا بر این مساله تاکید داشتند که اسد باید برود. ارتش او در حال مبارزه در کنار نیروهای شبه نظامی وفادار به تهران است و توانست به مناطق تحت کنترل داعش نفوذ کند و نیروهای آنرا، در رقابت با نیروهای تحت حمایت آمریکا به عقب براند. در این میان این امکان وجود دارد که مناطقی که  تحت کنترل آمریکایی ها قرار دارند هم به زودی به کنترل نیروهای اسد در بیایند.

بلومبرگ نوشت: شاید این مساله برای دونالد ترامپ در زمان نامزدی اش برای ریاست جمهوری مشکلی به نظر نمی رسید. پیش از انتخابات او قول داده بود تا داعش را بدون آنکه در جنگی بزرگتر درگیر شود به عقب براند و با روسیه، دیگر حامی اسد،همکاری داشته باشد. حال او قول سخت تری را در هفته گذشته به هم پیمانان خود در منطقه مبنی بر عقب راندن ایران داده است، قولی که دست کم در سوریه به راحتی به سرانجام نخواهد رسید.

ایران شاهد افزایش دشمنی های عربستان سعودی و دیگر متحدان آن در خلیج فارس است. برای همین باقی ماندن دولت شیعه همسو و رژیم کنونی سوریه برای ایران اهمیت بسزایی در شرایط فعلی دارد. وجود ارتباط زمینی در میان این دوکشور به ایران اجازه خواهد داد تا سلاح مورد نیاز شبه نظامیان حزب الله لبنان را فراهم کند.

منطقه تحت کنترل داعش در شرق سوریه این راه را مسدود کرده است و این بن بست در صورتی که نیروی های تحت حمایت آمریکا بتوانند آن منطقه را تصرف کنند، به همین شکل باقی خواهد ماند. در رقه، پایتخت داعش، به نظر می رسد که آنها به این موفقیت دست خواهند یافت. بیشتر سرزمین های اطراف این منطقه تحت کنترل شبه نظامیان کرد است که از طرف آمریکا آموزش می بینند و حمایت می شوند. گمان می رود که پس از تخلیه این منطقه از داعش، نیروهای محلی که اکثر آنها عرب هستند، بتوانند کنترل این منطقه را بدست بگیرند. اما باز هم این مساله مشخص نخواهد بود که رابطه آنها در آینده با دولت اسد چه خواهد بود، زیرا  اسد سعی دارد کنترل تمامی کشور را بار دیگر در دست بگیرد و از کردها نیز در نبرد با داعش جمایت کرده است. کردها نیز اعلام کرده اند که حاضر به مذاکره با اسد برای بدست آوردن حکومتی خودمختار هستند زیرا گروه های تحت حمایت ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس تمایلات بسیار رادیکالی دارند.

در نتیجه می بینیم که برخی از نیروهای محلی تحت حمایت آمریکا دست کم ممکن است حاضر به رسیدن به توافقی با ایران باشند و در صورتی که باقی نیروهای حاضر در درگیری ها به چنین مساله ای تن در ندهند، مشخص نخواهد بود که آینده مبارزات چگونه پیش خواهد رفت.

بلومبرگ نوشت: کرد ها ترکیه را به مثابه خطری برای خود می بینند زیرا آنکارا به سوریه نیرو فرستاده و با هرگونه اعلام استقلال کردها مخالف است. ماه گذشته نیز هواپیماهای ترکیه نیروهای زمینی کرد را بمباران کردند و آمریکا برای حمایت آنها مجبور به ارسال نیرو به منطقه شد.

در جنوب سوریه نیز ، نیروهای ائتلاف اسد، روسیه و ایران در حال مبارزه با داعش هستند. آنها در حال پیشروی در دیر الزور هستند، شهری که در 140 کیلومتری جنوب شرقی رقه  و از سال 2015 در محاصره نیروهای افراطی قرار دارد و بازپس گیری آن باعث کنترل مرز با عراق نیز می شود.از سوی دیگر، روسیه نیز داعش را نزدیک شهر تاریخی تدمر در جنوب غربی رقه با شلیک 4 موشک کروز از یکی از زیر دریایی  هایش هدف قرار داده است.

بلومبرگ افزود: مناطق مرزی تا کنون شاهد درگیری های زیادی میان نیروهای تحت حمایت ایران و آمریکا بوده اند. در روز 18 ماه مه (28 اردیبهشت) هواپیماهای آمریکایی کاروان مبارزان هوادار اسد را بمباران کردند. پنتاگون اعلام کرد که این کاروان هشدارها مبنی بر نزدیک شدن به پایگاه تانف در نزدیکی مرز اردن را نادیده گرفته بود، جایی که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند و شبه نظامیان مخالف اسد را تعلیم می دهند.

در شرایط کنونی  که ارتش های دو طرف در حال پیشروی در منطقه کوچکی در شرق سوریه هستند، این امکان بالقوه وجود دارد که درگیری های بیشتری مانند آنچه که یاد شد، رخ دهد. بنتاگون نیز در این باره گفته است همه چیز امکان پذیر است.

مقامات آمریکایی بر این باورند که اکنون در سال 2017 داعش خطری برای ثبات منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) نیست، بلکه ایران تهدیدی برای این ثبات به شمار می رود. در ماه جاری، ترامپ سخنانی از این دست را در خلیج فارس و اسرائیل تکرار کرد.

اما روسیه معتقد است که تهدید منطقه آمریکا و متحدانش هستند و گفتمان ضد ایرانی آنها خلاف واقعیت است.حال آیا می توان انتظار آنرا داشت که ایران دست از سوریه بردارد؟ همانطور که میخائیل بوگدانوف، فرستاده روسیه برای خاورمیانه (غرب آسیا) گفته است، این مساله تنها در زمانی امکان پذیر است که شما چوب جادویی در دست داشته باشید و با تکان آن بتوانید ایران را در یک چشم به هم زدن ناپدید کنید.

پربیننده ترین خبرها