جنایات جنگی آل سعود در یمن روبه افزایش است

جنایات جنگی آل سعود در یمن روبه افزایش است
شنبه 13 خرداد 1396 - 20:12

در حالی که جنایات عربستان سعودی علیه ملت مظلوم یمن ادامه دارد، «عباس الکاظم» محقق ارشد روابط بین الملل و کارشناس سیاسی خاورمیانه و رئیس موسسه شیعه شناسی امریکا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر با اشاره به گزارش نهادهای بین المللی در خصوص شیوع وبا در یمن، تاکید کرد که این وضعیت، حاصل جنگ افروزی رژیم سعودی است.

العالم - یمن

نویسنده کتاب'حاکمیت دولتی در خاورمیانه و شمال آفریقا' و رئیس موسسه مطالعات شیعه شناسی مستقر در واشنگتن، تاکید کرده است که مرگ و میر ناشی از وبا در یمن در حالی است که ائتلاف تحت رهبری سعودی، لجوجانه به بمباران های شکست خورده و بی هدف خود در یمن ادامه می دهد.

بر اساس گزارش های منتشره، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارش خود اعلام کرده است که شمار افراد مبتلا به وبا در یمن طی سه روز گذشته، 10 هزار نفر افزایش یافت و به 65هزار و 300 تن رسیده است و وضعیت انسانی در این کشور به مرحله هشدار رسیده است.

وضعیت وخیم انسانی در یمن و فشارهای تحمیلی بر این ملت مظلوم در حالی است که رژیم سعودی همراه با متحدان جنگ طلب خود پس از دو سال تجاوز به یمن و شعله ور کردن آتش جنگ در منطقه، پس از تحمل شکست های متعدد، در برابر عزم و اراده راسخ مردم یمن، به نتیجه ای دست نیافته است و مقامات سعودی به ناچار به سمت کشاندن عرصه جنگ به مناطق شهری و نابودی بیشتر زیرساخت های این کشور مظلوم عربی شده اند.

در حال حاضر که وضعیت نامساعد بهداشتی و درمانی در این کشور و وخامت اوضاع انسانی و شیوع بیماری وبا و کمبود اقلام مورد نیاز غذایی و دارویی در یمن شدت پیدا کرده، عربستان سعودی، لجوجانه و از سر عجز و ناتوانی، جز تخریب زیرساخت ها یمن و کشتار یمنی ها و آوارگی میلیون ها نفر شهروند این کشور، به هیچ نتیجه ملموسی دست پیدا نکرده است.

افزون برآن، جنایات جنگی عربستان سعودی و متحدانش علیه مردم یمن، نه تنها قابل چشم پوشی نیست، بلکه تداوم تلاش های مجامع حقوق بشری بین المللی و نیز نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل برای توقف فوری اقدامات غیر انسانی عربستان، ضرورتی غیرقابل انکار است.

اقدامات جنگ افروزانه و ضدانسانی رژیم سعودی و متحدان جنگ طلب خود در سال های اخیر و تداوم رویکرد جنگ طلبانه و مداخله گرایانه سران سعودی، وضعیت مردم مظلوم این کشور را بیش از پیش وخیم تر کرده و ملت مظلوم یمن را در تنگناهای بیشتری قرار داده است.

کارنامه سیاه و غیرقابل اعتماد سعودی ها در تحولات یمن نشان داده است که رژیم سعودی به همراه متحدان جنگ طلب خود با اینگونه جنایات ضد انسانی علیه ملت مظلوم یمن، نه تنها توجهی به وضعیت نامطلوب کنونی و افزایش تلفات انسانی در این کشور نمی کنند، بلکه وقیحانه خود را مبرا از هرگونه اتهام دانسته و از روی جهل و نادانی، بر طبل جنگ افروزی خود می کوبند.

کنشگران صلحجوی منطقه ای متفق القول هستند که تصمیم عربستان درباره حمله گسترده علیه یمن به دلیل نگرانی از نیروهای جنبش مردمی انصارالله، یک تصمیم عجولانه بود که پایه های جایگاه عربستان سعودی در منطقه را به لرزه درآورده است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که این همان باتلاقی است که خبرگان نظامی و سیاسی آشنا به طبیعت صعب العبور وکوهستانی یمن به عربستان هشدار داده بودند، اما آنها بر ادامه جنگ در یمن لجاجت کردند که حاصل آن همین وضعیت ناگوار غیرنظامیان و کودکان در این کشور مظلوم است.

آنچه که مشخص و بدیهی است این حقیقت است که رژیم سعودی و متحدان جنگ طلب خود، به عنوان متجاوز و آغازکننده جنگ، مسئول قطعی وضعیت وخیم انسانی در یمن هستند و اکنون وظیفه انسانی و اخلاقی مجامع حقوق بشری و بین المللی اقتضا می کند ضمن رسیدگی قاطعانه و دقیق به جرائم ضدحقوق بشری عربستان سعودی در یمن، مانع از تکرار اینگونه حوادث تلخ در تاریخ آینده منطقه و جهان شوند.

 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها