پیشنهاد پوتین به کلینتون و نگرانی آمریکایی‌ها

پیشنهاد پوتین به کلینتون و نگرانی آمریکایی‌ها
يکشنبه 14 خرداد 1396 - 08:50

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون در آمریکا به وی پیشنهاد داده بود تا مسکو به عنوان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پذیرفته شود.


العالم ـ اروپا

رسانه های روسی روز شنبه بخشی از سخنان پوتین در مصاحبه با الیور استون کارگردان مشهور آمریکایی در قالب یک فیلم را منتشر کرده اند که به طرح موضوع عضویت روسیه در ناتو باز می گردد.

شبکه تلویزیونی ار.ب.کا در گزارش خود از این فیلم که قرار است هفته دیگر پخش شود به نقل از سخنان پوتین گفت که به بیل کلینتون پیشنهاد کرده بود، امکان عضویت روسیه در ناتو را بررسی کند.

رئیس جمهوری روسیه افزوده است که حضور بیل کلینتون در مسکو هنگام طرح این مساله یکی از آخرین سفرهای وی به روسیه در مقام رئیس جمهوری آمریکا بود.

به گفته پوتین، کلینتون خاطرنشان کرد که هیچ مخالفتی با عضویت روسیه در ناتو ندارد، اما اعضای هیات آمریکایی از این پیشنهاد بسیار ناراحت و نگران شده بودند.

استون در ادامه فیلم به پوتین پیشنهاد کرد تا درخواست عضویت روسیه در سازمان ناتو را (دوباره) بدهد که رئیس جمهوری این کشور در پاسخ فقط لبخند زد و سکوت کرد.

ناتو که اکنون با عضویت 27 کشور غربی و ترکیه فعالیت می کند، 15 فروردین 1324 با 12 عضو برای آمادگی بیشتر غرب با هدف جنگ احتمالی در برابر بلوک شرق و پیمان کمونیستی ورشو تشکیل شد.

با وجود فروپاشی شوروی در سال 1991، نابودی پیمان ورشو و گرایش بیشتر کشورهای کمونیستی سابق شرق اروپا به سمت غرب، ناتو نه تنها منحل یا تضعیف نشد، بلکه اعضای جدیدی جذب کرد و قدرت بیشتری یافت.

در چهار سال گذشته نیز ناتو در چارچوب طرح موضوع تهدیدهای مسکو علیه غرب، حضور گسترده ای نزدیک خاک روسیه و حتی هم مرز این کشور پیدا کرده و در حال افزایش آن است.

اکنون نیروهای این پیمان به صورت همیشگی یا زمانبندی شده در شرق اروپا از جمله لهستان و رومانی و همچنین لیتوانی، لتونی، استونی، گرجستان و مولداوی پنج جمهوری سابق شوروی حضور دارند که بارها سبب اعلام هشدارهای مسکو شده است، ولی این روند همچنان گسترش می یابد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها