متفکران اسلامی: امام راحل منادی وحدت جهان اسلام بود

متفکران اسلامی: امام راحل منادی وحدت جهان اسلام بود
يکشنبه 14 خرداد 1396 - 12:00

همایش تبیین اسلام هراسی در جهان معاصر از دیدگاه امام خمینی(ره) شب گذشته (شنبه) در باکو با حضور اندیشمندان مسلمان جمهوری آذربایجان و حوزه آسیای میانه برگزار شد. متفکران اسلامی از امام راحل به عنوان منادی وحدت در جهان اسلام در دوره معاصر یاد کردند.

العالم ـ آسیا

در این همایش که توسط رایزنی فرهنگی کشورمان به مناسبت سالگرد ارتحال بنیان گذار جمهوری اسلامی برپا شد ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان ، رایزن فرهنگی سفارت ، جمعی از مسوولان و نمایندگان احزاب سیاسی ، تشکل های اجتماعی ، محافل فرهنگی، علمی و دینی این کشور حضور داشتند.
جواد جهانگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با اشاره به جایگاه والای امام خمینی ( ره ) گفت ، آن حضرت همواره بر تقویت همبستگی ، حدت و یکپارچگی اسلامی میان مسلمانان جهان تاکید داشت .
جهانگیرزاده افزود: غرب در حال حاضر تلاش می کند تا جایگاه اسلام را خدشه دار کند و بر این مبنا اسلام هراسی در جهان ترویج می شود .
وی گفت، در چنین شرایط کشورهای اسلامی بیش از هر زمان به وحدت و یکپارچگی اسلامی نیاز دارند و ما باید در این راستا از عواملی که به تحقق این مهم کمک می کند ، حمایت و نیز موانع موجود در این زمینه را بشناسیم و در جهت رفع آنها تلاش کنیم .
'صیاد آران' معاون کمیته دولتی امور تشکلهای دینی جمهوری آذربایجان از امام خمینی (ره ) بعنوان شخصیت بزرگ تاریخ معاصر جهان یاد کرد و گفت ، آن حضرت رهبری به انقلاب اسلامی ر ا بر عهده گرفت و با هدایت مردم این انقلاب را به پیروزی رساند.
وی نیز تاکید امام خمینی ( ره ) بر وحدت میان مسلمانان را خاطر نشان کرد و گفت ، یکی از دلایل اصلی مناقشات و جنگهای در خاور میانه و کشورهای اسلامی نبود این وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان است .
به گفته آران ، آن حضرت راه وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان را نشان داده و ما باید تلاش های لازم در این زمینه را از خود نشان دهیم .
وی گفت که برگزاری همایش های مشابه برای ترویج همبستگی اسلامی میان مسلمانان فرصت خوبی است .
این مقام آذری در بخشی از سخنان خود در باره اقدامات دولت جمهوری آذربایجان در راستای ترویج وحدت میان کشورهای اسلامی گفت که سال جاری میلادی در جمهوری آذربایجان سال همبستگی اسلامی اعلام شده است .

'فواد نورالله اف' معاون اداره مسلمانان قفقاز نیز طی سخنانی به وضعیت مسلمانان و اسلام در زمان شوروی و نیز در چنین شرایط رویکرد مردم جمهوری آذربایجان به اسلام و قرآن را خاطر نشان کرد .
وی افزود: مردم متدین جمهوری آذربایجان در دوره امام خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ر ا همچنین بعنوان عالم ، فقیه و مجتهد بزرگ می شناختند و به دنبال به دست آوردن رساله های دینی آن حضرت بودند .
نورالله اف با تاکید بر این که امام خمینی ( ره ) به مسلمانان جهان درس آزادی خواهی را یاد داد ، گفت ، استکبار جهانی در حال حاضر در راستای ترویج اسلام هراسی و نسبت دادن ترور به اسلام تلاش می کند ولی اسلام دین دوستی ، برادری و صلح می باشد .
'القار ابراهیم اوغلی' مسوول تشکل آزادی اعتقاد دینی جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به جایگاه والای امام خمینی (ره ) در تاریخ معاصر جامعه بشری خاطر نشان کرد ، تا دهه هفتادم قرن گذشته در جهان چنین نظراتی حاکم بود که جهان بینی دینی عمر خود را به پایان داده و بر این مبنا نظریه های راست گرا و چپ گرا در جهان حاکم بود .
ابراهیم اوغلی افزود: درچنین شرایطی یک سید ، مرجع ، فیلسوف ، عالم ، مجتهد ، فقیه و عارف در صحنه حاضر شد و احیای جهان بینی اسلامی و آغاز نهضت اسلامی را اعلام کرد .
وی همچنین نقش امام خمینی (ره ) در راستای گسترش نهضت اسلامی و جهان بینی اسلامی در جهان فعلی را مورد اشاره قرار داد و گفت ، راهپیمایی میلیونها زایر به سوی کربلای معلی نیز نشان دهنده نهضت اصلامی در جهان می باشد .
ابراهیم اوغلی با اشاره به این که بر اثر گسترش جهان بینی اسلامی در حال حاضر وارد دنیای جدید شدیم، تلاش های استکبار برای ترویج اسلام هراسی در جهان را خاطر نشان کرد و گفت، این تلاش های شوم نمی تواند از گسترش جهان بینی اسلامی جلوگیری کند و اسلام نور درخشان برای جامعه بشری است .
در این همایش همچنین نقش امام در راستای دفاع از حقوق حقه مسلمانان جهان از جمله مردم فلسطین به ویژه اعلام روز قدس ، تاثیر وصیت نامه امام راحل و نیز نامه ایشان به گورباچوف آخرین رهبر شوروی سابق در گسترش ایده های اسلامی در جهان مورد تاکید قرار گرفت.

ایرنا 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها