انفجارهای تروریستی/ سومین روز اعتراضات در کابل

انفجارهای تروریستی/ سومین روز اعتراضات در کابل
يکشنبه 14 خرداد 1396 - 13:38

تحصن شهروندان کابل که پس از تظاهرات روز جمعه گذشته در اعتراض به گسترش ناامنی ها و انفجارهای دامنه دار در پایتخت افغانستان، شکل گرفت، وارد سومین روز شد.

العالم ـ آسیا

شماری از نهادهای مدنی، نمایندگان مجلس و شهروندان کابل بعدازظهر روز جمعه گذشته پس از تظاهرات در خیابان های اطراف کاخ ریاست جمهوری، دست به تحص زدند که این تحصن در چهار راه «شیرپور» هنوز ادامه دارد.
تظاهرات روز جمعه با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و 6 تن از شهروندان کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند. این تظاهرات پس از آن به خشونت کشیده شد که معترضان قصد داشتند به کاخ ریاست جمهوری افغانستان و قصر سپیدار محل استقرار رئیس اجرائی دولت نزدیک شوند.
معترضان، بعدازظهر روز جمعه با برپائی چادرهائی دست به تحصن زدند.
تظاهرات روز جمعه شهروندان کابل به دنبال انفجار مهیب انتحاری روز چهارشنبه در منطقه دیپلماتیک «وزیرمحمد اکبرخان» پایتخت برگزار شد که در آن حمله 150 تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند و منابع خبری گزارش داده اند که دست کم 30 تن ناپدید شده اند.
تحصن کنندگان امروز یکشنبه خواهان اعدام اعضای شبکه حقانی از جمله «انس حقانی» برادر رهبر شبکه حقانی شدند و مدعی شدند در بین افرادی که رئیس جمهوری صدور حکم اعدام آنان را پس از انفجار مهیب کابل تائید کرده، فرماندهان شبکه حقانی حضور ندارند.
روز گذشته هنگام ادای نماز جنازه «سالم ایزدیار» پسر «محمد علم ایزدیار» معاون مجلس سنا که در تظاهرات روز جمعه کشته شده بود و مقامات بلند پایه دولتی و حزب جمعیت نیز در آن مراسم تدفین حضور داشتند، 3 مهاجم انتحاری خود را در بین مردم منفجر کرد که در نتیجه 6 تن کشته و بیش از 80 تن دیگر زخمی شدند.
اگر چه در این انفجار به مقامات دولتی و اعضای جمعیت آسیب نرسید اما فضای بی اعتمادی نسبت به دولت را افزایش داده و گمانه زنی هائی در باره دست داشتن نیروهای دولتی در این انفجار را مطرح کرده است.
«عطا محمد نور» عضو بلند پایه جمعیت اسلامی افغانستان و استاندار بلخ و «ظهیر سعادت» نماینده پنجشیر در مجلس پس از وقوع این حادثه، پرسش هائی را در این زمینه مطرح کرده اند.
شهر کابل در سومین روز از برگزاری تظاهرات گسترده مردم وضعیت امنیتی به خود گرفته و تمامی خیابان های منتهی به مرکز شهر کابل و منطقه دیپلماتیک مسدود است و حتی عابران پیاده نیز نمی توانند وارد این منطقه شوند و این منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.
نیروهای ویژه پلیس با تانک های زرهی و خودروهای آب پاش در خیابان های این منطقه مستقر شده اند و از ورود افراد و خودروها، جلوگیری می کنند.
وضعیت منطقه وزیرمحمد اکبر خان کابل پس از انفجار روز چهارشنبه گذشته تاکنون حالت عادی به خود نگرفته و بسیاری از ساختمان های اطراف محل انفجار تخریب شده و کارگران در ورودی سفارت آلمان سرگرم بازسازی بناهای تخریب شده هستند.
شهرداری کابل خسارت مالی ناشی از این انفجار را بیش از 25 میلیون دلار برآورد کرده است و مالک هتل پنج ستاره «کابل ستار» که در فاصله 100 متری محل وقوع انفجار واقع شده خسارت متحمل شده را 6 میلیون دلار برآورد کرده است.
سفارتخانه های المان، ایران، فرانسه، امارات و ترکیه نیز بر اثر این انفجار خسارت مالی سنگینی را متحمل شدند و سفارت امارات پس از این حادثه کارمندان خود را از افغانستان خارج کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها