سناریوی آمریکا برای سوریه و عراق بعد از داعش

سناریوی آمریکا برای سوریه و عراق بعد از داعش
دوشنبه 15 خرداد 1396 - 13:20

به‌اعتقاد سفیر سابق ایران در عراق، آمریکایی‌ها زمانی که مشاهده کردند سناریوی داعش با موفقیت انجام نشد، سناریوی جدیدی را طراحی کرده‌اند.

العلم ـ خاورمیانه

«حسن کاظمی قمی»، سفیر سابق ایران در عراق در خصوص آمادگی حشد الشعبی برای مبارزه در خاک سوریه، با اشاره به اینکه اقدام بغداد و دمشق برای بستن مرزها طرح تجزیه‌‌طلبانه آمریکایی‌ها را خنثی خواهد کرد، بیان داشت: دولت عراق از چند روز گذشته گام‌های پایانی را برای آزادسازی منطقه موصل برداشته است. همان‌طور که در اخبار نیز بارها اشاره شده، نیروهای بسیج مردمی موسوم به حشد الشعبی یک نقش محوری در این عملیات و عملیات استقرار در مرزهای مشترک بین عراق و سوریه به‌عهده دارند.

وی با توجه به این که طبیعتاً بستن مرزهای عراق و سوریه با هدف قطع کمک­‌های لجستیکی بوده که برای داعش از سوریه به موصل وارد می‌شد، افزود: این عملیات برای بستن عقبه گروه تروریستی داعش است و فضا را برای آزادسازی بقیه مناطق در غرب موصل باز می‌کند. نکته مهم عبارت است از اینکه امروز امنیت عراق و سوریه لازم و ملزوم یکدیگر هستند. گروه‌های تروریستی امروز در هر دو کشور حضور دارند و مورد حمایت حامیان خارجی از جمله آمریکایی‌ها و صهیونیسم، حکام ارتجاعی و برخی از کشورهای منطقه هستند.

سفیر سابق ایران در عراق با تأکید بر اینکه تأمین امنیت عراق هدف اصلی عملیات‌ دولت این کشور است، گفت: مصالح مردم عراق، حفظ تمامیت ارضی این کشور و برقراری امنیت مورد توجه است، با این‌ حال آمریکایی‌ها نمی‌خواهند چنین عملیاتی انجام شود؛ چراکه می‌بینند خود دولت عراق صحنه امنیتی و دفاعی را مدیریت می‌کند و نه‌‌تنها نیازی به آمریکایی‌ها ندارد، حتی نسبت به عملکرد آنها نیز مشکوک است.

وی با اشاره به تحولاتی که در حال حاضر در مرزهای عراق و سوریه انجام می‌گیرد، افزود: حرکت‌های اخیر آمریکایی‌ها در منطقه جنوبی و شرقی سوریه یعنی حمایت از مجموعه‌ای از گروه‌های تروریستی به‌دنبال اشغال این مناطق است. امروز مشاهده می‌شود که آمریکا هم در بعد لجستیکی و هم در بعد هدایت عملیات، گروه‌های تروریستی را حمایت می­‌کند. زمانی که ارتش سوریه برای مقابله با تروریست‌ها به مرزها حرکت کرد، آمریکایی‌ها بلافاصله شعاع امنیتی را مطرح و اعلام کردند که اگر ارتش سوریه به این منطقه وارد شود، مورد ضربات نظامی آمریکا قرار خواهد گرفت و این اتفاق نیز افتاد.

کاظمی قمی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها زمانی که مشاهده کردند سناریوی داعش با موفقیت انجام نشد، سناریوی جدیدی را طراحی کرده‌اند، اشاره داشت: سناریوی جدید واشنگتن کمک به گروه‌های تروریستی، ساخت یک ارتش تروریست و افزایش نیروهای خود در منطقه است. امروز آمریکایی‌ها همچنان عامل بی‌ثباتی، توسعه ناامنی و کشتار مردم در منطقه هستند. دولت‌های عراق و سوریه امروز با یک تهدید مشترک مواجه هستند و آن تروریست تحت حمایت آمریکا، صهیونیسم و حکام ارتجاعی منطقه است؛ لذا بغداد و دمشق دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا بتوانند با تروریسم بجنگند.

وی با توجه به اینکه عراق و سوریه با اقدام هماهنگ به‌دنبال آزادسازی مناطق مرزی هستند که بزرگ‌ترین ضربه را به سناریوی جدید آمریکا خواهد زد، مطرح کرد: آمریکایی‌ها به‌بهانه ایجاد تسهیل برای امدادرسانی می‌خواهند این مناطق را در اختیار خود بگیرند. طبیعتاً تجزیه منطقه، ایجاد مزاحمت برای دولت سوریه و عراق و حمایت از کردهای سوریه در طرح آمریکایی‌ها قرار دارد. عراق برای نابودی تروریسم در خاک سوریه اعلام آمادگی کرده است. اقدام عراق و سوریه برای بستن مرزها، نه‌‌تنها مشکل مقابله با تروریسم را حل می‌کند، بلکه طرح تجزیه‌طلبانه آمریکایی‌ها را نیز خنثی خواهد کرد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها