وبگاه اسرائیلی «دبکا» ادعا کرد:

«قاسم سلیمانی» کلید واژۀ قطع روابط اعراب با قطر

«قاسم سلیمانی» کلید واژۀ قطع روابط اعراب با قطر
دوشنبه 15 خرداد 1396 - 18:34

یک وبگاه اطلاعاتی اسرائیلی، رازهایی را دربارۀ پشت پردۀ قطع روابط کشورهای عربی با قطر، فاش کرد.

العالم خاورمیانه

وبگاه "دبکا" ادعا کرد که راز قطع روابط کشورهای عربی با قطر، جانبداری این کشور از ایران و تلاش برای بر هم زدن توافق ریاض بود.

این وبگاه، به نقل از منابعی که نام آن ها را فاش نکرد، نوشت: یکی از دلایل تنش در روابط کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با قطر، سفر محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجۀ قطر به تهران، یک هفته پیش از سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان است.

دبکا همچنین مدعی شد که وزیر خارجۀ قطر، در این سفر، دیداری محرمانه با سردار قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت.

دبکا مدعی شد که در این دیدار محرمانه، نقشه هایی کشیده شد که هدف از آن ها از بین بردن همه تلاش های آمریکا برای تشکیل ائتلافی منطقه ای جهت جنگ با ایران بود.

به نوشتۀ این وبگاه صهیونیستی، اختلافات قطر با کشورهای عربی، زمانی علنی شد که پس از پایان سفر ترامپ، اظهاراتی منسوب به تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر منتشر شد. در این اظهارات، امیر قطر، از وزن منطقه ای ایران تجلیل کرد. به این ترتیب، کشورهای عربی توجهی به این نکردند که این اطلاعات نادرست است و هکرها با هک کردن وبگاه خبرگزاری رسمی قطر، این خبر را منتشر کرده بودند. این موضوع نشان می دهد که آن ها اطلاعاتی در اختیار داشتند که فراتر از انتشار این خبر بود.

منابع دبکا که نام آن ها فاش نشده است، همچنین فاش کردند که ملک سلمان پادشاه عربستان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، طی نشستی، توافق کردند که هشداری قاطعانه به امیر قطر بدهند.

حکام این سه کشور، چهار شرط برای قطر تعیین و تهدید کردند اجرا نکردن آن ها مساوی با تحریم هایی شدید ضد قطر خواهد بود.

این چهار شرط عبارتند بودند از:

1. قطع همه روابط نظامی و اطلاعاتی با ایران.
2. فسخ همه توافقنامه های امضا شده با ایران، به ویژه توافقنامه های مرتبط به عراق، سوریه و لیبی.
3. لغو همه کمک ها و پناهندگی دادن به اعضای گروه اخوان المسلمین و اخراج فوری آن ها از قطر.
4. قطع روابط قطر با جنبش حماس و منع مسئولان این جنبش از سکونت در این کشور.
به نوشتۀ دبکا، پادشاه عربستان هفتۀ گذشته از سیسی خواست کرد که عرصه را بر رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تنگ کند و به او اجازۀ ندهد به همراه خانواده اش از طریق قاهره از غزه به دوحه سفر کند.
دبکا همچنین به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت: تحریم و محاصرۀ اعمال شده ضد قطر، مرحله ای اولیه است و این روند، مراحلی دیگر نیز در پی دارد.

بر اساس ادعای این منابع، ممکن است کار به حمله نظامی محدود ضد یکی از اهداف قطری بکشد با این حال، این گزینه، همچنان در حد اهرم فشاری است که کشورهای محاصره کنندۀ قطر در اختیار دارند.

از آن گذشته، بعید نیست که سازمان های سری در مصر و عربستان و امارات موفق شوند کودتایی جدید علیه حکومت آل ثانی در قطر ترتیب دهند.

205

 

پربیننده ترین خبرها