وابستگی‌های تجاری قطر به عربستان، امارات و بحرین

وابستگی‌های تجاری قطر به عربستان، امارات و بحرین
سه شنبه 16 خرداد 1396 - 10:04

رسانه های سعودی مدعی هستند تصمیم عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر، بحران های اقتصادی بزرگی را در بخش های حیاتی اقتصاد برای قطر به دنبال خواهد داشت.

العالم ـ خاورمیانه

پایگاه خبری العربیه در گزارشی نوشت: همه گذرگاه های هوایی و دریایی به قطر از سوی چهار کشور عربی و جلوگیری از ورود و خروج همه وسایل حمل و نقل به ویژه خطوط هواپیمایی قطر از نظر اقتصادی ضربه سنگینی به این کشور وارد می کند.

اما تجارت زمینی قطر، به طور کلی فلج خواهد شد؛ چرا که مرزهای زمینی این کشور تنها به عربستان منتهی می شود. عربستان و امارات از مهمترین شرکای تجاری قطر به شمار می آیند و اهمیت این دو کشور به شکل ویژه ای در بخش تجارت مواد غذایی قابل توجه است.

با توجه به داده های سال ۲۰۱۵، این دو کشور از نظر صادرات مواد غذایی به قطر به میزان ۳۱۰ میلیون دلار، در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند. در زمینۀ صادرات دام، عربستان سعودی و امارات در مجموع با ۴۱۶ میلیون دلار صادرات به ترتیب در رتبه نخست و پنجم صادرکنندگان دام به قطر قرار گرفتند.

در حوزه صادرات سبزیجات به قطر نیز، امارات متحده عربی وعربستان سعودی در مجموع با ۱۷۸ میلیون دلار صادرات به این کشور در طول سال، رتبه های دوم و چهارم را از آن خود کردند. از نظر صادرات سوخت به قطر، بحرین در جایگاه نخست صادر کنندگان و امارات متحده عربی با مجموع حدود ۲۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفتند.

اما در زمینه صادرات فلزات، امارات متحده عربی با مجموع سالانه بیش از نیم میلیارد دلار، در جایگاه نخست کشورهای صادرکننده فلزات به قطر جای گرفت.

العربیه نوشت با توقف تجارت زمینی، رویای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ با مانعی بزرگ روبرو خواهد شد؛ زیرا قطر برای وارد کردن بیشتر مواد مورد نیاز برای ساخت و ساز این پروژه بزرگ به مرز زمینی عربستان وابسته است.

پربیننده ترین خبرها