روزنامه السیاسه نوشت :

مهمترین شرط عربستان برای قطر: قطع روابط با ایران!

مهمترین شرط عربستان برای قطر: قطع روابط با ایران!
چهارشنبه 17 خرداد 1396 - 03:43

روزنامه السیاسه چاپ کویت در خبری ادعا کرد که عربستان سعودی و کشورهایی که روابط آنان با قطر قطع شده است، 10 شرط برای بازگشت روابط به شرایط عادی برای دوحه تعیین کرده اند که طی 24 ساعت آینده قطر باید آنها را اجرا کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پیش از روزنامه السیاسه شبکه عربی اسکای نیوز هم سه شنبه شب این خبر را منتشر کرد اما ساعاتی بعد علاوه برحذف خبر، به نقل از منبعی دیپلمات در یکی از کشورهای خلیج فارس که نام وی ذکر نشد، ضمن تکذیب موضوع اعلام کرد که در دیدار امیر کویت و شاه عربستان هیچگونه شرایطی برای قطر تعیین نشده است.

با این حال روزنامه السیاسه در شماره امروز چهارشنبه خود در گزارش از سفر امیر کویت به عربستان به نقل از منابع آگاه نوشت که در صدر 10 شرط اعلام شده برای قطر، قطع روابط این کشور با ایران قرار دارد.

توقف پخش برنامه های شبکه الجزیره ، تعهد قطر برای خودداری از دنبال کردن هرگونه سیاست مخالف سیاست های واحد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، اخراج تمام اعضای جنبش حماس و بلوکه کردن حساب های بانکی و قطع همکاری با آنان ، عذرخواهی رسمی از تمام دولت های شورای همکاری خلیج فارس که مورد توهین و تهمت شبکه الجزیره قرار گرفته اند و تعهد دوحه به میثاق امضاء شده در سال 2012 در زمان پادشاهی عبدالله بن عبدالعزیز از جمله شرایط تعیین شده برای بازگشت روابط عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر به حالت عادی است.

منابع رسمی کویت و عربستان سعودی درباره موضوع تعیین شرایط برای قطر و ابلاغ آن از طریق امیر کویت به دوحه تاکنون اظهار نظر نکرده اند.

یادآور می شود شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت روز سه شنبه در راس هیاتی عالی رتبه با حضور شیخ صباح الخالد الصباح وزیر امور خارجه و شیخ محمد العبدالله الصباح وزیر اطلاع رسانی، پس از ورود به جده با سلمان بن عبدالعزیز پیرامون حل و فصل تنش های جاری میان تعدادی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.

امیر کویت ساعاتی بعد عربستان سعودی را ترک کرد و به کشورش بازگشت.

پس ازآنکه عربستان سعودی، امارات عربی متحده ، بحرین و مصر روز دوشنبه از قطع روابط دیپلماتیک خود را قطر و اعمال تحریم های مختلف علیه آن کشورخبردادند، روز سه شنبه کشورهایی اردن از کاهش سطح روابط دیپلماتیک و موریتانی از قطع کامل روابط با قطر خبردادند.

حمایت قطر از گروههای تروریستی و تلاش برای برهم زدن روابط میان کشورهای عربی از مهمترین دلایل بروز بحران روابط میان دوحه از یک سو و ریاض، منامه، ابوظبی، قاهره ، امان و نواکشتوت از سوی دیگر اعلام شده است.

پربیننده ترین خبرها