مهم‌ترین موضوعات در انتخابات انگلیس

مهم‌ترین موضوعات در انتخابات انگلیس
پنج‌شنبه 18 خرداد 1396 - 03:16

مردم انگلیس یا بریتانیا امروز (پنجشنبه) در حالی به پای صندوق های رای می روند که موضوعات مختلفی، امور داخلی و خارجی این کشور را متاثر ساخته است.

العالم – اروپا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، در انتخابات عمومی امروز بریتانیا، اعضای مجلس عوام و در نتیجه، دولت بعدی معین خواهند شد و دولت بعدی، با چالش های داخلی و خارجی متعددی روبروست.

براساس برنامه های احزاب سیاسی، مواردی همچون خروج از اتحادیه اروپا، بحران مهاجرت، مسائل اقتصادی، مشکلات ناشی از سیاست های ریاضت اقتصادی و در نتیجه کاهش بودجه بخش  آموزش، پلیس، مسکن اجتماعی، بهداشت ودرمان، امور دفاعی و امنیتی و محیط زیست، از اهم موضوعات مورد نظر است. حوادث تروریستی متعدد در ماه های اخیر، امنیت را به یکی از مهم ترین موضوعات در این انتخابات مبدل کرده است.

یک ماه پیش که ترزا می، نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار بریتانیا، انتخابات زودهنگام را اعلام کرد بر اساس نظر سنجی ها ، حزبش دستکم 16 امتیاز جلوتر از حزب کارگر، جدی ترین رقیب حزب حاکم، پیش بود اما در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی، این فاصله کم و کم تر شد به گونه ای که در آخرین نظرسنجی ها، دو حزب تقریبا برابر بودند.

بدین تریب به نظر می رسد علاوه بر اشتباه های تبلیغاتی حزب محافظه کار، انتشار برنامه های حزب کارگر در متقاعد ساختن رای دهندگان، موثر بوده است اما امروز  روشن خواهد شد که آیا بر آرای مردم نیز اثر خواهد داشت یا خیر.

پیشینه انتخابات عمومی یا انتخابات نمایندگان مجلس  در بریتانیا، طولانی است اما صدها سال طول کشید تا همه زنان و مردان این کشور بتوانند حق رای کسب کنند مثلا در سال های 1688 تا 1832 میلادی، کم تر از ده درصد از مردان بالغ در بریتانیا، حق رای داشتند. انتخابات عمومی در بریتانیا  (انتخابات مجلس) از سال 1802 میلادی در این کشور برگزار می شود. اعضای مجلس دوره 1802-1801 برای عضویت در مجلس پیشین بریتانیای کبیر و مجلس ایرلند برگزیده شده بودند که سپس در مجلس پادشاهی متحده، شرکت کردند.

در سال 1801 حق رای دادن در بریتانیا، بسیار محدود بود و فقط در سال 1929 زنان و مردان بالاتر از 21 سال توانستند رای دهند. پیش از 1918، انتخابات عمومی در یک روز برگزار نمی شد و رای گیری چند هفته طول می کشید.  

در بریتانیا تا امسال، شش گونه انتخابات برگزار می شد: انتخابات عمومی (به منظور تشکیل مجلس عوام و نیز دولت بریتانیا)، انتخابات مجالس و مجامع ملی  (در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی)، انتخابات مجلس اروپایی، انتخابات محلی (به منظور تعیین شوراهای شهری)، انتخابات به منظور تعیین شهردار  و انتخابات به منظور تعیین کمیسیونرهای پلیس و جرم.

در همه پرسی سوم تیر ماه 1395 در مجموع  51 و 9 دهم درصد مردم بریتانیا (شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند و بدین ترتیب، این انتخابات دیگر در بریتانیا برگزار نخواهد شد. انتخابات در بریتانیا، برخلاف اغلب کشورهای اروپایی که در روز یکشنبه برگزار می شود، به صورت سنتی در روز پنج شنبه برگزار می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها