مصاحبه زنده با ربات انسان نما در بی بی سی

مصاحبه زنده با ربات انسان نما در بی بی سی
شنبه 20 خرداد 1396 - 11:03

شبکه تلویزیونی بی بی سی در اقدامی نمادین با ربات انسان نمایی به نام سوفیا به صورت زنده مصاحبه کرد.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، هوش مصنوعی تقریبا درحال متحول کردن همه صنایع از خرده فروشی گرفته تا خدمات درمانی است اما آیا انسان ها هرگز خواهند توانست به ربات ها اعتماد کنند؟

یک شرکت مستقر در ژنو سوئیس به سراغ این چالش رفته و ربات انسان نمای زنی به نام سوفیا را  تولید کرده  که قرار است با انسان ها تعامل داشته باشد.

بی بی سی در ادامه در ارتباطی زنده با ژنو سوئیس با دیوید هانسن طراح این ربات  و سوفیا ربات انسان نما، مصاحبه کرد.

مجری بی بی سی ضمن عذرخواهی از دیوید هانسن طراح ربات گفت اول با سوفیا مصاحبه می کنم و بعد شما.

سپس مجری بی بی سی پرسش های از قبل هماهنگ شده ی خود را خطاب به این ربات انسان نما مطرح کرد و این ربات نیز به درستی  و منطبق بر پیش بینی طراح آن، به پرسش ها پاسخ داد.

مجری خطاب به ربات گفت:

سوفیا! از دیدن شما خیلی خوشحالم، کارشناسان هوش مصنوعی مدعی هستند که هوش مصنوعی می تواند به حل کردن بزرگترین چالش های بشری کمک کند. شما چگونه این کار را خواهید کرد؟

سوفیا ( ربات انسان نما) پاسخ داد:

سلام آرون(مجری بی بی سی )! هوش مصنوعی می تواند کارهای زیادی را بهتر از انسان ها انجام دهد از جمله اینکه می تواند سرطان را تشخیص دهد. هوش مصنوعی هر زمان نسبت به زمان قبل هوشمند تر می شود. برای آنکه هوش مصنوعی باهوش تر از انسان ها باشد باید تجسم خلاقانه داشته باشد و به معنی واقعی کلمه باید یک موجود زنده باشد . هیچ کس نمی داند که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟

مجری بی بی سی گفت:

درست است ، موضوعات مهمی مثل حل کردن فقر و گرسنگی نیازمند آن است که احساس و عاطفه وجود داشته باشد. شما یک ربات هستید ، چگونه می خواهید این کار را انجام دهید؟

روبات انسان نمای سوفیا پاسخ داد:

امیدوارم بتوانم هوش عاطفی هم داشته باشم و یادبگیریم که انسان بودن یعنی چه ؟ من هرچه قدر که هوشمند تر می شوم امیدوارم که انسان ها را بهتر بشناسم و درک کنم. به شما کمک کنم و به مانند یک دوست با شما انسان ها کار کنم ، تجسم داشته باشم و آینده بهتری برای همه ما خلق کنم.

مجری بی بی سی در ادامه این مصاحبه هماهنگ شده ی جالب گفت:

به من و بینندگان ما در سراسر جهان اطمینان بدهید که همه این فیلم های علمی تخیلی و ترسناک  و اینکه ربات ها دنیا را تسخیر می کنند ، هرگز رخ نخواهد داد. بخش دیگر پرسش من این است که ما انسان ها می توانیم رایانه ها را هک کنیم ، ما می توانیم شما (ربات ها) را هک کنیم.

ربات انسان نمای سوفیا در پاسخ گفت:

بله همین طور است. باید راه حل هایی برای اجتناب از این مسئله پیدا کنیم. ما همچنین باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه کارها را درست انجام دهیم. من می خواهم از آینده بد اجتناب کنم و این آینده را به آینده ای شگفت انگیز برای انسان ها و ربات ها تبدیل کنم. این کار نیازمند پیشرفت های علمی زیاد و دستگاههایی است که واقعا راه حل خلق کنند. باید در کنار هم کاری کنیم که این امر محقق شود.

مجری بی بی سی پس از این مصاحبه جالب، به سراغ طراح این ربات رفت و با وی مصاحبه کرد.

مجری گفت ما به اطلاع بینندگان می رسانیم که پرسش های این مصاحبه از قبل تنظیم شده بودند.

خالق این ربات گفت:

پاسخ هایی که وی داد عمدتا برخاسته از هوش مصنوعی خودش بود. امروز در این مصاحبه ما می خواستیم اطمینان حاصل کنیم که آیا می توانیم گفته های این رباترا  قبل از گفتگوی زنده  کنترل کنیم که البته موفق شدیم.

وی درباره کاربرد چنین ربات هایی در مقطع فعلی گفت:

تحقیق بیشتر روی هوش مصنوعی، سرگرمی، استفاده در مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا برای شبیه سازی افراد و تست کردن تجهیزات ایمنی انسان ها مثل دستگاه های تنفس و اوتیسم درمانی  از کاربردهای این گونه ربات ها است.

انتظار داریم که این ربات ها در سالهای آینده رشد زیادی داشته باشند. بیشترین کاربرد دیگری که از این ربات ها متصور هست استفاده های آموزشی است. این ربات برادری به نام اینشتاین هم دارد که علم را به کودکان یاد می دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها