جنجال بر سر جزیره‌ها در پارلمان مصر +ویدئو

دوشنبه 22 خرداد 1396 - 20:09

مخالفان و موافقان واگذاری جزیره های مصری تیران و صنافیر به عربستان، در پارلمان مصر، با یکدیگر درگیر شدند.

العالم مصر

این درگیری پس از آن بالا گرفت که فراکسیون اپوزیسیون "25-30" این سئوال را مطرح کرد که آیا پارلمان، صلاحیت بررسی توافقنامه ترسیم مرزها (معروف به توافقامۀ واگذاری تیران و صنافیر) را دارد؟

به نوشتۀ وبگاه روزنامۀ دولتی "الاهرام"، در پی مطرح شدن این سئوال در پارلمان یکی از نمایندگان فراکسیون 25-30، متن توافقنامۀ ترسیم مرزها را در صحن پارلمان پاره کرد.

به نوشتۀ وبگاه شبکه روسیا الیوم، نمایندگان شعار "نه.. نه.." سر دادند و تنش، بر جو پارلمان حاکم شد، به ویژه که برخی از نمایندگان حاضر نبودند به نماینده دولت اجازه نمی دادند که سخنرانی کند.

گفتنی است که عبدالفتاح سیسی رئیس جمهوری مصر، در ماه آوریل سال 2016، با ملک سلمان پادشاه عربستان توافقنامه ای امضا کرد که مرزهای دریایی دو کشور را تعیین می کند. بر اساس این توافقنامه، حاکمیت دو جزیره تیران و صنافیر واقع در دریای سرخ در نزدیکی تنگه تیران که به خلیج عقبه منتهی می شود، به عربستان واگذار شد.

در پی مخالفت های گسترده مردم و نهادهای غیردولتی مصری با این توافقنامه، دادگاه عالی اداری مصر، در تاریخ 16 ژانویه گذشته، با صدور حکمی، این توافقنامه را باطل اعلام کرد اما دادگاه امور فوری در قاهره، در ماه آوریل گذشته، با صدور حکمی دیگر، مفاد توافقنامه را همچنان برقرار اعلام کرد.

205

 

پربیننده ترین خبرها