تولید انرژی هیدروژنی با استفاده از رنگ نمای ساختمان

تولید انرژی هیدروژنی با استفاده از رنگ نمای ساختمان
جمعه 26 خرداد 1396 - 04:30

محققان استرالیایی رنگی تولید کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از نور خورشید، انرژی هیدروژنی پاک تولید کند.

العالم - گوناگون

تقریبا همه به این نکته اذعان دارند که انرژی هیدروژنی در آینده به عنوان مهمترین منبع انرژی پاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حال اگر قرار باشد برای تولید این انرژی از انرژی خورشید به جای برق استفاده شود، میزان بهینه بودن و پاکی این انرژی چند برابر می‌شود.
گاز هیدروژن به دلیل نداشتن آلودگی یک منبع پایدار برای سوخت محسوب می‌شود. این گاز پس از سوختن صرفا آب تولید می‌کند و تنها مشکل آن استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید آن است که محققان استرالیایی راه حلی برای آن ارائه کرده‌اند.
محققان دانشگاه "RMIT" موفق به ساخت نوعی رنگ برای نمای خانه‌ها شده‌اند که می‌تواند با استفاده از نور خورشید و رطوبت محیط، انرژی هیدروژنی تولید کند.
این رنگ با استفاده از ترکیبی مشابه ژل سیلیکونی که برای جذب رطوبت به کار می‌رود، تولید شده است.
این ترکیب که مولیبدن سولفید مصنوعی نام دارد می‌تواند به عنوان یک نیمه‌رسانا مورد استفاده قرار بگیرد و رطوبت را از محیط جذب کند و مولکول‌های آب را به هیدرژن و اکسیژن تفکیک کند.
تیم تحقیقاتی با ترکیب این ماده با تیتانیوم اکسید موفق شدند از نور خورشید نیز برای تولید انرژی با استفاده از این رنگ استفاده کنند.
دکتر "توربن دانک"( Torben Daeneke.) محقق ارشد این پروژه گفت: تیتانیوم اکسید یک رنگ‌دانه سفید است که در تولید رنگ به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و حال این ماده ساده زمانی که به مولیبدن سولفید اضافه شود، دیواره‌های خانه را به محل جذب و تولید انرژی پاک تبدیل می‌کند.
وی افزود: برای بهبود کارایی این سامانه نیازی به پاشیدن آب و یا مرطوب کردن محیط نیست و حتی مناطقی که از منابع آبی دور هستند نیز می‌توانند از این فناوری استفاده کنند.
مرحله بعد این تحقیق تولید مخازنی برای ذخیره انرژی تولید شده است.
نتایج این تحقیق در نشریه علمی ACS Nano منتشر شده است./منبع : isna

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها