اردوغان به ایران حمله کرد

اردوغان به ایران حمله کرد
جمعه 26 خرداد 1396 - 18:20

رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه آر تی پی پرتغال، دولت ایران را به «توسعه‌طلبی فارسی و فرقه‌ای» در خاورمیانه متهم کرد.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه علی‌رغم به رسمیت شناختن نقش ایران و همکاری‌هایش در حل بحران‌های سوریه و عراق، تهران را به توسعه طلبی در خاورمیانه متهم و آن را محکوم کرد.

اردوغان طی مصاحبه با شبکه آر تی ‌پی پرتغال، گفت: «آیا سوریه صحنه بازی برای توسعه طلبی فرقه‌ای ایران است؟ بله هست. آیا عراق نیز چنین صحنه‌ای (برای ایران) است ؟ بله هست. من این مسئله را توسعه طلبی فارسی می‌دانیم تا توسعه طلبی فرقه‌ای. باید بطور خاص بگویم که من توسعه طلبی فارسی را تایید نمی‌کنم.»

وی با اشاره به همکاری ایران، ترکیه و روسیه در موضوع سوریه تحت مذاکرات «آستانه» اما تاکید کرد مشکلات در عراق نیز بدون ایران حل نشدنی است و کنار گذاشتن ایران از اقدامات برای پایان دادن به جنگ سوریه به نفع هیچکسی نیست زیرا دولت سوریه با ایران کار می‌کند.

به نوشته روزنامه «حریّت» رئیس جمهور ترکیه در این گفت‌وگوی تلویزیونی بار دیگر از ایالات متحده و عربستان سعودی خواست به فرایند مذاکرات صلح سوریه در آستانه بپیوندند.

اردوغان درباره عملیات آزادسازی «رقه» از دست داعش به رهبری آمریکا نیز ضمن انتقاد مجدد از حضور نیروهای کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در این عملیات، تصریح کرد: «می‌دان که آنها (آمریکا) این سازمان را تروریستی نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند دست در دست هم در عملیات رقه حرکت کنند.»

وی همچنین از تاسیس یک پایگاه هوایی جدید به دست آمریکا در نزدیکی شهر «کوبانی» در شمال سوریه خبر داد و مدعی شد قرار است با استقرار نیروهای کُرد و آمریکایی، این پایگاه در آینده به دست ی.پ.گ کنترل شود.

رئیس جمهور ترکیه بحران پیش آمده برای قطر را توطئه‌ای علیه این کشور توصیف کرده و گفت: «...این کار درستی نیست...قطر کشوری است که بیشتر جمعیت آن مسلمان است و آنهایی که چنین نقشه‌ای را علیه آنها اجرا می‌کنند نیز مسلمان هستند. امیدوارم عربستان رهبری خود را دوباره نشان داده و این بحران را تا قبل از عید فطر حل کند.»

اردوغان همچنین تاکید کرد پایگاه نظامی ترکیه در قطر برای خدمت به ثبات و امنیت منطقه است و بزودی تعداد نیروهای ترکیه‌ای در آن افزایش خواهد یافت.

 

منبع: فارس

پربیننده ترین خبرها