روایت عربستان از توطئۀ قذافی و امیر سابق قطر برای ترور ملک عبد الله (بخش اول)

روایت عربستان از توطئۀ قذافی و امیر سابق قطر برای ترور ملک عبد الله (بخش اول)
شنبه 27 خرداد 1396 - 01:50

ناظرکل مرکز مطالعات و اطلاع رسانی عربستان و مشاور دیوان پادشاهی سعودی، در حساب کاربری خود در توییتر ماجرایی را روایت کرد که مدعی است توطئه دیکتاتور سابق لیبی و امیر سابق قطر برای ترور ملک عبدالله را نشان می دهد.

العالم - خاورمیانه

پایگاه خبری العربیه نت در نخستین قسمت از این افشاگری به نقل از سعود القحطانی نوشت ماجرا از سال 2003 و در کنفرانس سران عربی در شرم الشیخ مصر آغاز شد. قذافی به عربستان و ملک فهد کنایه زد و امیر عبدالله که آن زمان ولیعهد بود به شدت عکس العمل نشان داد. وی با جوابی دندان شکن، گذشته قذافی و نقش غرب در قدرت گرفتنش را به رخ او کشید.

القحطانی می گوید قذافی از این حرف به شدت عصبانی شد و با مخالفان سعودی مخصوصا کسانی که در لندن اقامت داشتند تماس گرفت اما آنها با او همکاری نکردند چون با امیر قطر توافق کرده بودند که در خدمت وی باشند. از این رو قذافی از حمد بن خلیفه آل ثانی خواست تا برای انتقام از امیر عبدالله به او کمک کند. حمد اعلام آمادگی کرد و هر دو طرف برای برگزاری نشستی میان دستگاه های اطلاعاتی دو کشور در دوحه به توافق رسیدند.

نماینده قدافی در این نشست به قطری ها گفت که هرگونه همکاری با هدفی غیر از ترور امیرعبدالله مورد قبول نیست. قطری ها تلاش کردند نماینده قذافی را نسبت به دشواری این عمل قانع کنند زیرا نقشه در صورت شکست، تبعات خطرناکی داشت اما لیبیایی ها بر موضع خود پافشاری کردند و بعد هم دوحه را با عصبانیت ترک گفتند.

در ادامه، حمد بن خلیفه سوار هواپیمایش شد و فورا به لیبی رفت و از بدفهمی نمایندگانش نزد قذافی ابراز تأسف کرد و از آمادگی کامل خود برای همه خواسته های قذافی خبر داد..

القحطانی در ادامه ادعاهای خود می نویسد حمد بن خلیفه به مخالفان لندن نشین سعودی دستور داد همه اوامری که از طرف قذافی به آنها می رسد اطاعت کنند. سعد الفقیه، از جمله این مخالفان، تأکید کرد که ترور شدنی است و به محض انجام آن، نظام سعودی به دست کسانی که او آنها را جهادی نامید فروخواهد پاشید.

سعد الفقیه

 القحطانی می افزاید شبکه الجزیره در آن زمان در حال اجرای طرحی بود که توسط سعد ارائه شد و حمد هم آن را پذیرفت. این طرح در تبلیغ گروهی خلاصه می شد که آنها آن را القاعده در جزیره العرب نامیدند. او می افزاید: طرح به نظر آنها بعد از تصمیم برچیدن پایگاه آمریکا از الخرج موفق شد. آنها با رواج این شعار که «مشرکان را از جزیره العرب اخراج کنید» اعمال فشار کردند تا به نتیجه دلخواه برسند.

القحطانی می گوید در آن زمان حمد روی سعد خیلی حساب می کرد مخصوصا بعد از آن که احساس کرد بخش زیادی از راهبردش در متزلزل کردن مشروعیت نظامی سعودی به خیال خودش محقق شده است. انفجارهای ریاض و خروج پایگاه آمریکا از عربستان برگ برنده سعد بود که حمد را قانع می کرد او برای اجرای درخواست خطرناک قذافی بهترین گزینه است.

القحطانی در توییت خود وعده داد که ادامه این داستان را روزهای آینده نقل کند و مدعی شد که اسناد این ادعاها را نیز در اختیار دارد.
202

پربیننده ترین خبرها