کدخدایی:

گزارش تخلفات انتخاباتی به قوه قضاییه ارسال شد

گزارش تخلفات انتخاباتی به قوه قضاییه ارسال شد
شنبه 27 خرداد 1396 - 12:59

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود از ارسال گزارش تخلفات انتخاباتی از سوی این شورا به قوه قضاییه خبر داد و از وزیر کشور هم به این خاطر که پذیرفت در این دوره از انتخابات قانون اجرا شود و رای گیری پس از ساعت 12انجام نشود ، تشکر کرد.

العالم ـ ایران

عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران درباره آخرین اقدامات شورای نگهبان برای ارسال تخلفات انتخابات به قوه قضاییه و این که آیا مدیران دولتی هم تخلفی داشته‌اند، اظهار داشت: ما در مورد تخلفات انتخاباتی گزارشاتی داشتیم که به ترتیب برای دوستان قوه قضاییه ارسال کردیم و طبیعتا تعدادی از مدیران دولتی هم در میان آن ها هستند.
وی اضافه کرد: ما باید فقط گزارشات را ارسال کنیم و طبق آخرین سوالی که کردم، دوستان انتخابات عموما گزارشات را برای قوه قضاییه ارسال کردند.

تقدیر از وزارت کشور

خبرنگار دیگری از کدخدایی در این باره پرسید که چرا برای انتخابات مجلس بعد از 12 شب نیز از مردم رای اخذ کردید ولی برای انتخابات ریاست جمهوری این اتفاق نیفتاد؟ وی پاسخ داد: انتخابات طبق قانون باید روز جمعه برگزار می شد و در همه ادوار ما این مشکل را با وزارت کشور داشتیم که رای گیری بعد از ساعت 12 ادامه می یافت.
وی تاکید کرد: اصرار ما همواره این بود که نباید رای گیری به ساعت 12 به بعد منتقل شود ولی هر بار این اتفاق نمی افتاد و به بهانه هایی رای گیری به ساعت بعد از 12 منتقل می شد.
کدخدایی اضافه کرد : یک بار برای همیشه باید این قانون اجرایی می شد از این رو با هماهنگی که با دوستان وزارت کشور داشتیم پذیرفتند که انتخابات به بعد از ساعت 12 منتقل نشود. ما در این راستا از وزیر کشور سپاسگزاریم.
وی تاکید کرد: از جهت حقوقی و قانونی انتخابات نباید تا ساعت 12 و یک دقیقه هم طول بکشد و این خلاف است. ما این مناقشات را در دوره های قبل با وزارت کشور داشتیم ولی این بار اجرایی شد.
خبرنگار دیگری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید چرا با اینکه وزیر کشور از صبح انتخابات درخواست عدم استفاده از مشخصات سجلی مردم برای انتخابات داده بود، ولی این درخواست در ساعت 10 شب اجرایی شد ؟ کدخدایی پاسخ داد: این موضوع کذب است، درخواست این تقاضا در ساعت هشت به شورای نگهبان داده شده است.
وی ادامه داد: ثبت سجلی مشخصات افراد در بخش تعرفه ها وجود داشت به این معنا که باید ثبت می شد و طبق قانون باید مشخصات افراد ثبت شود و آیین نامه اجرایی نیز بر این موضوع تاکید دارد.
کدخدایی اضافه کرد: در غروب روز رای گیری در حدود 8 شب وزیر کشور گفت اگر اجازه می دهید به دلیل طولانی بودن صف های انتخابات فقط کد ملی ثبت شود. ما مجبور بودیم هیات مرکزی انتخابات را تشکیل دهیم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت : بلافاصله این هیات تشکیل شد و موضوع را از بعد حقوقی بررسی کرد. هنوز اندکی از ساعت 10 نگذشته بود که بنا شد این اجازه داده شود و تشخیص این هیات این بود که این موضوع اشکال ندارد.
وی اضافه کرد بعد از ساعت 10 به نیتجه و جمع بندی رسیدیم و نظرمان را به وزارت کشور اعلام کردیم، فاصله درخواست و اعلام نظر در این باره تقریبا دو ساعت بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها