درخواست تیلرسون از چین در باره کره شمالی چه بود؟

درخواست تیلرسون از چین در باره کره شمالی چه بود؟
پنج‌شنبه 1 تير 1396 - 15:12

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر از مقام‌های چین خواست تا فشار دیپلماتیک و اقتصادی بیشتری روی کره شمالی آورند تا پیونگ یانگ مجبور به محدود کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای خود شود.

العالم-آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پس از آن مطرح شد که او و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با مقام‌های چینی در وزارت خارجه دیدار و گفت‌وگو کردند.

طی این نشست رییس پنتاگون تاکید کرد: چشم‌انداز بهتری برای روابط دفاعی میان دو کشور وجود دارد.

میزان نفوذی که پکن روی پیونگ یانگ دارد در تلاش برای حل بحران کره شمالی موثر است و اظهارات تیلرسون یک روز پس از آن مطرح می‌شود که رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین در تلاش‌ها برای کنترل رژیم کیم جونگ اون کوتاهی کرده است.

تیلرسون با بیان اینکه کره شمالی اصلی‌ترین تهدید امنیتی علیه ایالات متحده است، گفت: چین به لحاظ دیپلماتیک مسئولیت دارد تا فشار دیپلماتیک و اقتصادی بیشتری روی این رژیم وارد کند و این در صورتی است که آنها بخواهند از ایجاد تنش‌های بیشتر در این منطقه خودداری کنند.

از طرف دیگر وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقام‌های چینی نیز مخالفت خود را با استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی اعلام کرده و خواستار برچیده شدن آن شدند.

یانگ جیه‌چی، دیپلمات ارشد چین بار دیگر بر لزوم مذاکره تاکید کرد و گفت: باید رویکردی اتخاذ شود که طبق آن کره شمالی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را به حال تعلیق در آورد و همزمان ایالات متحده و کره جنوبی نیز رزمایش‌های نظامی منطقه‌ای را متوقف کنند.

ترامپ که در دوران کمپین‌های انتخاباتی مکررا از چین انتقاد می‌کرد، برای حل و فصل مساله کره شمالی به پکن روی آورده تا از نفوذ خود در کره شمالی استفاده کند. با این حال رییس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در پیامی توئیتری مدعی شد که تلاش‌های شی جینپینگ مثمرثمر نبوده است.

او گفت: من رییس‌جمهور شی را دوست دارم. امیدوار بودم که می‌توانستیم کمک بیشتری در رابطه با کره شمالی از جانب چین دریافت کنیم. این رویه فعلا کارآمد نیست.

با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه با معرفی سفیر جدید آمریکا در پکن تاکید کرد "روابطی عالی با چین" دارد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها