تشخیص خستگی راننده توسط گوشی هوشمند

تشخیص خستگی راننده توسط گوشی هوشمند
پنج‌شنبه 1 تير 1396 - 15:59

محققان دانشگاه هنگ‌کنگ موفق به ساخت سیستمی هوشمند بر پایه گوشی هوشمند شده‌اند که از خواب‌آلودگی حین رانندگی جلوگیری می‌کند.

العالم - گوناگون

برخی از خودروهای مدرن امروزی مجهز به سیستم‌ تشخیص حالت خواب‌آلودگی حین رانندگی هستند؛ اما طبیعتا تمام خودروها، به‌خصوص مدل‌های قدیمی از چنین قابلیتی بی‌بهره هستند. محققان دانشگاه هنگ‌کنگ، سیستم عاملی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند توسعه داده‌اند تا این امر را در خودروهای ارزان‌قیمت و قدیمی محقق کنند.
توسعه این سیستم عامل توسط گروهی با هدایت پروفسور چنگ یو مینگ صورت پذیرفته است. در این  سیستم رانندگان ‌باید گوشی هوشمند خود را روی داشبورد خودرو قرار دهند، به نحوی که دوربین جلوی گوشی چهره آن‌ها حین رانندگی را ثبت و ضبط کند. سپس این سیستم با بررسی نحوه پلک زدن راننده و موقعیت سر وی، به دنبال نشانه‌های وجود خستگی و خواب‌آلودگی در راننده می‌گردد. زمانی که این نشانه‌ها توسط سیستم دریافت شد، پیغام هشدار جهت هشیار ساختن راننده به صدا درخواهد آمد و تا زمانی که راننده با دست یا فرمان صوتی این پیام را قطع نکند، سیستم به پخش صدای هشدار ادامه خواهد داد.
پروفسور چنگ در این‌ باره می‌گوید:
این فناوری به‌جز تلفن همراه هوشمند نیازمند هیچ سخت‌افزار دیگری نیست. از دیگر ویژگی‌های این سیستم ‌‌‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
دقت بسیار بالا، هزینه کم، استفاده آسان، دریافت بروزرسانی‌های آنلاین و امکان انتقال به خودروهای دیگر 
تیم تحقیقاتی پروفسور چنگ درخواست ثبت حق اختراع این سیستم را به مقامات آمریکا ارائه داده است تا مجوزهای لازم جهت ساخت نرم‌افزاری قابل نصب روی گوشی‌های همراه هوشمند را کسب کنند. پیش از این، محققان دانشگاه دارتموث ماساچوست نیز سیستمی مشابه با نام «خودروی ایمن» طراحی کرده‌اند.

 منبع : zoomit

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها