ولی‌عهدی برای حکومت بر دشمنان خانگی

ولی‌عهدی برای حکومت بر دشمنان خانگی
جمعه 2 تير 1396 - 03:41

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به تنشها و مشکلات داخلی وخارجی عربستان سعودی نوشت، ولیعهدی محمد بن سلمان با نارضایتی‌های بسیاری در داخل خانواده و دربار روبرو است، اما مقامات ریاض سعی داشتند تا این انتقال قدرت را به شکل عادی جلوه دهند.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه واشنگتن پست نوشت: ارتقاء جایگاه شاهزاده جوان عربستان سعودی اوضاع خاورمیانه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

این روزنامه در مقاله ای به قلم ایشان تارور(Ishan Tharoor) نوشت: در اولین ساعات روز چهارشنبه، ملک سلمان فرزند 31 ساله اش را به عنوان ولیعهد جدید کشور و جانشین برادرزاده اش محمد بن نایف 57 ساله معرفی کرد. ارتقای جایگاه محمد بن سلمان تمامی شایعات مبنی بر آنکه پدرش بیمار و ناتوان است را قوت بخشید.

محمد بن سلمان مایل است که از وی به عنوان نیروی محرکه و پر انرژی  تغییر در این پادشاهی یاد شود. مخالفان وی، اما، او را به عنوان فرمانروایی سبک سر و دارای رفتاری تحریک آمیز می دانند و بیم آن دارند که بالا رفتن جایگاه وی منجر به تشدید تنش ها در خاورمیانه (غرب آسیا) شود.

این برای اولین بار است که یک شاه سعودی از زمان پایه گذاری پادشاهی این خاندان در سال 1932 یکی از فرزندان خود را به عنوان جانشین معرفی می کند. تا پیش از آن، فرزندان ملک عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار مملکت سعودی، به عنوان ولیعهد انتخاب شده و پس از برادران خود به سلطنت رسیده بودند.

اما این مساله نباید به عنوان امری دور از انتظار تلقی شود. پیش از اعلام رسمی ولیعهدی محمد بن سلمان، روزنامه نگاران و تحلیل گران انتظار داشتند که دیر یا زود ملک سلمان محمد بن نایف را به نفع فرزندش کنار بگذارد.

با اینکه این مساله با نارضایتی های بسیاری در داخل خانواده و دربار روبرو است، اما مقامات ریاض سعی داشتند تا این انتقال قدرت را به شکل عادی جلوه دهند. تصاویر به دقت فیلمبرداری شده این مراسم، فرزند پادشاه را نشان می داد که دست پسر عموی خود را می بوسد و بیعت وفاداری را از دیگر اعضای خانواده سلطنتی دریافت می کند.

از زمانی که محمد بن سلمان در دوره سلطنت پدرش به قدرت اجرایی دست پیدا کرد، سعودی ها نقش تهاجمی تری در منطقه به خود گرفته اند. شاهزاده سعودی رویکردی بسیار تند در قبال ایران داشته  و طراح حملات دهشتناک و مورد مناقشه در یمن بوده است.

حمد بن سلمان در داخل کشور پرچم دار تغییر وابستگی اقتصادی کشور به نفت بوده و خواستار آزادی های بیشتری در این کشور شده است، جایی که یکی از جوامع بسیار محافظه کار جهان به شمار می رود.

اما منتقدان بر این باورند که نباید فریب ظاهر سخنان ولیعهد را خورد، زیرا در زمانی که او سعی خواهد داشت تا به مشروع بودن خود برای ادامه راه پادشاهی ادامه دهد- در حالی که از یکسو قیمت نفت کاهش یافته و از سوی دیگر کشور درگیر تنش های منطقه ای است- او پادشاهی را به ارث برده  که هم در داخل و هم در خارج تحت تنش قرار گرفته است.

پربیننده ترین خبرها