افشای دیدارهای محرمانه ولی‌عهد جدید عربستان با مقام های صهیونیست

افشای دیدارهای محرمانه ولی‌عهد جدید عربستان با مقام های صهیونیست
جمعه 2 تير 1396 - 14:53

رسانه‌های صهیونیستی با ابراز خشنودی از ولی‌عهدی پسر شاه عربستان سعودی از دیدارهای محرمانه او با مقامات اسرائیلی طی دو سال گذشته خبر دادند.

العالم - عربستان سعودی

در پی اعلام رسمی ولی‌عهدی «محمد بن سلمان» پسر ملک سلمان در عربستان سعودی، یکی از وزرای دولت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این انتصاب به تقویت روابط ریاض - تل‌آویو منجر خواهد شد و بر تجارت و اقتصاد تاثیری مثبت خواهد گذاشت و با نظارت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، باعث خیر و برکت کل منطقه از جمله اسرائیل خواهد شد.

روزنامه «القدس العربی» با انتشار این خبر نوشت: رسانه‌های اسرائیلی نیز همانند این وزیر از انتصاب محمد بن سلمان ابراز خشنودی کردند زیرا وی بارها با مقامات اسرائیلی دیدار داشته و انتخاب او به ولی‌عهدی آرزوی اسرائیلی‌ها بوده است.

«أیوب القرا» وزیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی اسرائیل در صفحه‌اش در فیسبوک به محمد بن سلمان انتخابش به عنوان ولی‌عهد را تبریک گفت نوشت: امیدوارم که این انتخاب موجب حمایت از صلح با ریاض و همپیمانانش شود و قدرت مبارزه با تروریسم و اسلام‌گرایی افراطی به رهبری ایران را تقویت کند.

القدس العربی در ادامه گزارشی تحت عنوان «دیدارهای مخفیانه ولی‌عهد عربستان با مقامات اسرائیلی» نوشت: رسانه‌های اسرائیلی که روز گذشته از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولی‌عهد خشنود و راضی بودند، تحلیل‌ها و مقاله‌هایی را در همین راستا منتشر کردند.

طبق این گزارش، روزنامه یدیعوت آحرونوت به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته که محمد بن سلمان دیدارهایی با مقامات اسرائیلی داشته است و این مقامات اسم رمزی «پسر» (الولد/ یِلِد) را برای او انتخاب کرده‌ بودند.

«سمدار بیری» نویسنده این گزارش بدون اشاره به مکانها و زمانها و شمار دیدارهای صورت گرفته در ادامه نوشت: اسرائیل و عربستان دشمنان و دوستان و منافع مشترکی دارند. اما به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان همکاری احتمالی‌اش با اسرائیل را فورا علنی نخواهد کرد و تلاش خواهد کرد که این همکاری را محرمانه ادامه دهد.

روزنامه «اسرائیل الیوم» نیز که از روزنانه‌های نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، نوشت» پسر سلمان در به رسمیت شناختن اسرائیل شتاب نخواهد کرد اما انتخاب یک فرد جوان و بی‌تجربه که احیانا شتاب‌زده نیز تصمیم خواهد گرفت و در مقایسه با اسلافش، انعطاف بیشتری در مقابل رسانه‌های غربی نشان می‌دهد و بیش از سایرین از ضرورت تحقق همکاری راهبردی و منطقه‌ای به منظور حفظ امنیت ملی و مبارزه با تروریسم و مقابله با تهدید ایران آگاه است، بذر امید زیادی را در روابط اسرائیل و عربستان می‌کارد.

اما روزنامه هاآرتص نوشت: دیدارهای دوره‌ای سعودی - اسرائیلی، طی دو سال گذشته در شهر «ایلات» در ساحل دریای سرخ برگزار شده است.

روزنامه «جروزالم پست» به قلم «یوشع تایتلباوم» کارشناس امور عربستان در دانشگاه «بار ایلان» نوشت: بن سلمان مهندس شماری از طرح‌ها و پروژه‌هایی است که عربستان و اسرائیل را در خط فکری واحدی قرار می‌دهد و وی به دنبال ایجاد یک جبهه مشترک برای از بین بردن تاثیر ایران در لبنان، عراق و یمن است.

فارس

پربیننده ترین خبرها