رأی الیوم:

اردن فهرست تروریستی کشورهای عربی را قبول ندارد

اردن فهرست تروریستی کشورهای عربی را قبول ندارد
يکشنبه 4 تير 1396 - 13:42

پایگاه خبری رأی الیوم گزارش داد که دولت اردن به قطر اطلاع داده که فهرست گروه های تروریستی عربستان، امارات، بحرین و مصر را قبول ندارد.

العالم-اردن

به گزارش رأی الیوم، در پی بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و انتشار فهرست ۱۳ بندی مطالبات کشورهای عربی از دوحه، اردن به قطر اطلاع داده که فهرست گروه های تروریستی کشورهای عربی از جمله تروریستی خواندن اخوان المسلمین را قبول ندارد.

کشورهای عربی در فهرست مطالبات خود اخوان المسلمین و حزب الله را در میان گروه هایی چون القاعده، داعش و فتح الشام تروریستی توصیف کرده اند. با این حال الرأی الیوم به نقل از منابع آگاه گزارش داده که این کشور با مواضع کشورهای عربی نسبت به حماس و اخوان المسلمین مخالف است و تصمیم ندارد علیه اخوان المسلمین اقدامی انجام دهد زیرا آنها به صورت قانونی در پارلمان این کشور عضو دارند و در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور حضور داشته اند. اردن همچنین به قطر اعلام کرده فهرستی که کشورهای عربی برای گروه های تروریستی منتشر کرده اند را نیز قبول ندارد.

با وجود اینکه بعد از بحران اخیر در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اردن تحت فشار عربستان وادار شد تا سطح روابط خود با قطر را کاهش داده و از سفیر این کشور بخواهد که امان را ترک کند اما الرأی الیوم گزارش داده که دولت اردن از طریق کانال های خود به دوحه اطمینان خاطر داده که اقدامات بیشتری علیه این کشور اتخاذ نخواهد کرد و به خارج شدن سفیر از امان اکتفا میکند.

بر اساس این خبر بندر العطیه سفیر قطر در اردن که بعد از بحران کشورهای عربی امان را ترک کرده بود، حالا به پایتخت اردن بازگشته است اما به عنوان یک شهروند قطری، زیرا او یک منزل شخصی در اردن دارد و به خانه خود در امان رفته و قرار نیست به عنوان یک مسئول رسمی به مقر سفارت قطر در این شهر برود.

الرأی الیوم گزارش داد هنگامی که اردن از سفیر قطر خواسته امان را ترک کند به او ابلاغ کرده که عجله ایی در کار نیست و او هر زمانی که علاقه داشته باشد می تواند به عنوان شهروند قطری به اردن سفر کند.

عاطف طراونه رئیس پارلمان اردن نیز اخیرا اعلام کرده بود که اردن خود را طرفی در این بحران نمی داند و حداقل اقدامات تنبیهی را علیه قطر اتخاذ کرده است. بر اساس این خبر اردن تنها به دلیل فشارهای عربستان سطح روابط خود را با قطر کاهش داده در حالی که وزارت علوم این کشور اقدامی علیه ۲ هزار دانشجوی قطری در اردن اتخاذ نکرده و ضمن اینکه پروازهای امان، دوحه همچنان ادامه دارد میزان صادرات از اردن به قطر طی چند روز گذشته افزایش پیدا کرده است.

درباره بسته شدن دفتر الجزیره در اردن هم، این کشور به قطر ابلاغ کرده که این اقدام به دلیل ملاحظاتی است که اردن نسبت به دفتر الجزیره در این کشور داشته با این حال مجوز خبرنگاران الجزیره باطل نشده و آنها می توانند در اردن به فعالیت خبری خود ادامه دهند.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها