روزنامه ژاپنی: بن سلمان خطرناک است

روزنامه ژاپنی: بن سلمان خطرناک است
دوشنبه 5 تير 1396 - 21:37

ژاپن تایمز نوشت، ولیعهد جدید عربستان تلاش می کند از حمایت ترامپ استفاده کند و حمله‌ای ضد پیشرفتهای ایران در دنیای عرب به راه اندازد.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی ژاپن تایمز در مقاله ای به قلم "لیونید برشیدسکی" نوشت: تغییر ناگهانی در خط جانشینی خاندان سلطنتی عربستان سعودی احتمالا به ادامه سلطه خاندان سعودی بر جمعیت 31 میلیونی این کشور که سن 70 درصد آنها زیر 30 است کمک خواهد کرد. با این وجود این عمل حرکتی خطرناک محسوب می شود، آن هم در میانۀ درگیری گسترده ای که در خاورمیانه (منطقه غرب آسیا) برپاست و در این درگیری آمریکا و روسیه و بازیگران منطقه ای حضور دارند.

ژاپن تایمز در ادامه نوشت: شاه سلمان پادشاه سعودی فرزند 31 ساله خود محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد جدید معرفی کرد. این دومین مورد از تغییر در وارثان سلطنت است که در آن وارث جوان و فرزند ذکور مورد علاقه پادشاه (بر سایر وراث) برتری می یابد. در دوسال گذشته محمد بن سلمان که اغلب او را ولیعهد جدید می خوانند بر صدر وزارتخانه های مهمی چون وزارت دفاع و وزارت نفت گمارده شده بود. وی در ماه گذشته با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در واشنگتن و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در مسکو دیدار کرد.

ژاپن تایمز در ادامه افزود: شاه سلمان 81 ساله آشکارا در جستجوی یک تغییر نسلی در رهبری (عربستان) است که شاید از نظر مذهبی کمتر بنیادگرا باشند. محمد بن سلمان بر روی این تغییر کار کرده است اگرچه او بعنوان یک وکیل در ریاض درس خوانده است و نه در مغرب زمین.

ژاپن تایمز در ادامه نوشت: محمد بن سلمان همچنین طرحی را برای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی عربستان سعودی به نام چشم انداز 2030 ارائه کرده است که اهداف مشخصی دارد و تغییر اتکای اقتصاد کشور به نفت از مهمترین این اهداف برشمرده شده است. اینکه عملی شدن این چشم انداز با فرمان حکومتی انجام بشود که دو سوم نیروی کار آن کارمند دولت هستند نیاز به زمان دارد. اما اینها نمونه ای از اصلاحاتی هستند که بنظر می رسد باعث نزدیک تر شدن این پادشاهی قرون وسطایی به دنیای مدرن شود و قدرت سلسله حاکم افزایش یابد.

روزنامه ژاپنی افزود: ولیعهد جدید سعی می کند تا از حمایت ترامپ استفاده کند تا حمله ای علیه پیشرفتهای ایران در دنیای عرب به راه بیاندازد. این سیاست به خودی خود مملو از خطر مواجه نظامی است و از سوی دیگر ولادیمیر پوتین را تحت فشار قرار می دهد تا اتحاد خود با ایران را در سطح بیشتری بالا ببرد.

ژاپن تایمز در ادامه نوشت: پوتین تلاش کرده است تا با تمام بازیگران خاورمیانه (منطقه غرب آسیا) روابط خوبی داشته باشد. پوتین به سرمایه گذاری کشورهای حوزه خلیج (فارس) برای پیشبرد طرح کاهش وابستگی روسیه به نفت نیاز دارد. از سوی دیگر پوتین به حمایت ایران و نیروهای نظامی تحت حمایت ایران در سوریه نیاز دارد زیرا وی سعی می کند از حضور (فیزیکی) سربازان روسی در سوریه برای حفظ بشار اسد رییس جمهور این کشور جلو گیری کند.

این روزنامه افزود: روابط گرم پوتین با شاهزادگان عربستان سعودی نسبت به روابط وی با ایران سطحی محسوب می شود. پوتین در ظاهر و آن هم بخاطر کاهش تولید نفت، با عربستان سعودی اتحاد بر قرار کرده است.

 

پربیننده ترین خبرها