قطر نظرش را دربارۀ شروط عربستان و شرکایش اعلام کرد

قطر نظرش را دربارۀ شروط عربستان و شرکایش اعلام کرد
چهارشنبه 7 تير 1396 - 01:36

وزیر خارجۀ قطر که برای رایزنی با همتای آمریکایی‌اش در واشنگتن به سر می‌برد، لیست درخواست های عربستان، امارات، بحرین و مصر را مجموعه ای «ادعای اثبات نشده» نامید.

العالم - خاورمیانه

به گزارش پایگاه الجزیره، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجۀ قطر که در واشنگتن به سر می برد، پس از دیدار با وزیر خارجۀ آمریکا، گفت: «آنچه کشورهای مشارکت کننده در محاصرۀ قطر ارائه کرده اند، مجموعه ای از ادعاهای اثبات نشده است نه درخواست».

وزیر خارجۀ قطر، همچنین، با تأکید بر اینکه درخواست های طرف مقابل باید واقع بیانه و قابل اجرا باشد، تأکید کرد: «اگر درخواست ها چنین نباشند، مورد پذیرش ما نخواهند بود».

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی افزود: «گفتگو نیازمند وجود اراده ای حقیقی نزد طرف مقابل است. بعلاوه این کشورها باید دلایلی داشته باشند که ادعاهایشان را تأیید کند».

ساعتی پیش عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت ریاض هیچ مذاکره‌ای در خصوص شروط 13گانه موجود برای عادی‌سازی روابط با قطر را نمی‌پذیرد و قطری‌ها باید بین قبول خواسته‌های عربستان و انزوا، یکی را انتخاب کنند.

این در حالی است که حتی «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هم روز یکشنبه به محتوای این فهرست واکنش نشان داده و گفته بود که اجرایی شدن خواسته‌های عربستان و یاران «خیلی سخت» است.

روز جمعه عربستان، بحرین، امارات و مصر فهرستی از درخواست‌ها را به قطر تحویل دادند و اعلام کردند که عادی شدن روابط با دوحه منوط به عملی شدن همه این خواسته‌هاست. کاهش سطح روابط با ایران و تعطیلی شبکه خبری الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از خاک قطر، برخی از 13 خواسته عجیب اعراب بود.

پربیننده ترین خبرها