کارشناس فرانسوی :

آمریکا آتش اختلاف میان عربستان و قطر را شعله ور کرد

آمریکا آتش اختلاف میان عربستان و قطر را شعله ور کرد
چهارشنبه 7 تير 1396 - 09:27

مدیر مرکز روابط بین الملل وراهبردی در پاریس، رئیس جمهور آمریکا را عامل اصلی ایجاد اختلاف میان کشورهای حوزه خلیج فارس با قطر برشمرد.

العالمخاورمیانه
به گزارش پایگاه الوطن، پاسکال بونیواس کارشناس فرانسوی در تشریح علل قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر، گفت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ، آتش اختلاف میان این کشورها را شعله ور کرد.
وی درعین حال گفت که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به دنبال خاموش کردن آتش در روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس است.
این کارشناس فرانسوی درعین حال هشدار داد که هجمه کشورهای عربستان، امارات ، بحرین و مصر علیه قطر، ممکن است این کشور را به سمت نزدیک شدن به ایران سوق دهد.
بونیواس اظهار داشت : این تنش بسیار قوی است و وخامت اوضاع منطقه، بسیار منفی خواهد بود و این وضعیت بد، نه تنها کشورهای منطقه بلکه همه جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
این کارشناس فرانسوی درگفت وگو با روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن درباره ریشه تنش میان عربستان و قطر با بیان این که این اختلاف ریشه عمیقی دارد، گفت : قطر همواره می خواسته که از همسایه بزرگ تر و مقتدرتر خود متمایز باشد؛ از این رو، سیاستی مختلفی را درپیش گرفته است تا درعرصه حضور داشته باشد واین مساله موجب ناخرسندی سعودی ها بوده است زیرا آن ها بعضی اوقات فکر می کنند که قطر بخشی از قلمرو آنان است.
به گفته مدیر مرکز روابط بین الملل و راهبردی در پاریس، قطر روابط خود را با ایران حفظ خواهد کرد زیرا دارای یک میدان گاز طبیعی مشترک با این کشور است.
وی اظهار داشت، اتهامات مطرح شده علیه قطر مبنی برحمایت از تروریسم، اتهاماتی خطرناک است، اخوان المسلمین جنبشی سیاسی است که می توان ازلحاظ سیاسی با آن برخورد کرد، اما گروه تروریستی نیست.
بونیواس با بیان اینکه متهم کردن قطر به تروریسم با هدف ممانعت از مستقل بودن این کشور در سیاست هایش است، افزود : سعودی ها به شدت از باراک اوباما رئیس جمهوری قبلی آمریکا انتقاد می کردند و از توافق هسته ای آمریکا با ایران ناراضی بودند ومصالحه اوباما با ایران مساله ای غیرقابل تحمل برای آنان بود و به همین دلیل وقتی ترامپ روی کار آمد، آن ها خیلی خوشحال شدند زیرا از خصومت وی با ایران آگاه بودند.

وی با اشاره به سران سعودی گفت که به آن ها اطمینان داده شد، به همین دلیل، آن ها این سیاست را درقبال قطر درپیش گرفتند و تصمیم به محاصره این کشور گرفتند.
این کارشناس فرانسوی درپایان سخنانش گفت که این سیاست، برنده ای ندارد و همه درآن بازنده هستند و بعید به نظر می رسد که قطر سیاستش را به طور کامل تغییر دهد وتسلیم تهدیدات عربستان شود، زیرا دراین صورت، استقلال خود را از دست خواهد داد.
215

پربیننده ترین خبرها