درخواست توقف صادرات سلاح به عربستان وامارات

درخواست توقف صادرات سلاح به عربستان وامارات
چهارشنبه 7 تير 1396 - 14:32

مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی از دولت انگلیس خواستند صادرات سلاح به عربستان سعودی وامارات را متوقف کند.

العالم - اروپا

به گزارش پایگاه خبری الجزیره، در کنفرانس مطبوعاتی که روز سه شنبه ازسوی سازمان عربی حقوق بشر در لندن برگزار شد، فعالان حقوق بشری، عربستان سعودی و امارات را به ارتکاب جنایات جنگی در یمن و لیبی متهم کرده و انگلیس و کشورهای غربی را مسوول مصائبی دانستند که غیرنظامیان در یمن و دیگر مناطق خاورمیانه، شاهد آن هستند.
سازمان عربی حقوق بشر که مقر آن در لندن است، در این باره اظهار داشت، انگلیس در سه سال گذشته، پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی و امارات صادر کرده است. صادرات سلاح به این کشورها، مشارکت در نقض حقوق بشر است وامنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند.
سازمان عربی حقوق بشر پیشتر نیز اعلام کرده بود، دولت انگلیس در سال 2016، حدود 509 مجوز فروش سلاح های دفاعی و تهاجمی به ارزش 182 میلیون پوند ( 233.3 میلیون دلار) به امارات را صادر کرده است.
براساس این گزارش، بیشتر این سلاح ها به مناطق بحران زده در یمن و لیبی که امارات در نزاع آنها نقش دارد، ارسال شده است.
سازمان عربی حقوق بشر تاکید دارد که امارات نه تنها طرف های درگیر نزاع را به سلاح تجهیز می کند، بلکه به طور مستقیم در عملیات نظامی نیز شرکت دارد، این کشور طی همکاری با مصر، شهر درنه در لیبی را هدف حملات هوایی قرار داد که به دنبال آن، بسیاری از غیرنظامیان کشته و بخش زیادی از تاسیسات زیرساختی این شهر ویران شد.
به گفته این سازمان، امارات و همپیمانان آن تحت عنوان مقابله با تروریسم، بسیاری از قوانین بین المللی حقوق بشر را نقض می کنند.
سازمان عربی حقوق بشر با اشاره به اقدام دولت امارات در ایجاد پایگاه های نظامی درکشورهای اریتره که مردمان آن شاهد سرکوب های خشونت بار هستند و همچنین سومالی که از اختلافات داخلی و درگیری های مسلحانه رنج می برد، درباره گسترش دامنه فعالیت های نظامی امارات در آفریقا، ابراز نگرانی کرد.

215

پربیننده ترین خبرها