سیلی سنگین امیر قطر به ائتلاف اعراب علیه ایران

سیلی سنگین امیر قطر به ائتلاف اعراب علیه ایران
چهارشنبه 7 تير 1396 - 17:10

تماس امیر قطر با روحانی در عید سعید فطر را می توان شکست مفتضحانه ائتلاف ریاض بر علیه ایران تلقی کرد.

العالم – ایران

اسپوتنیک در یادداشتی به قلم عماد آبشناس نوشت: در اکثر مناسبت ها مخصوصا مناسبت های اسلامی امیر قطر و رئیس جمهوری ایران دائما با هم تماس دارند، اما تماس این بار شیخ تمیم با دکتر روحانی معناهای بسیار زیادی داشت که کوچکترین آن را می توان شکست مفتضحانه ائتلاف ریاض بر علیه ایران تلقی کرد؛ ائتلافی که عربستان سعودی و ایالات متحده و اسرائیل چه امیدها بر آن بسته بودند، اما همچون ائتلاف های سابقی که قرار بود علیه ایران ایجاد شود، این ائتلاف هم از بدو تولد نوزادی ناقص الخلقه به دنیا آمد.

با وجودی که عربستان سعودی کل توان مالی خود را در میان گذاشت و ایالات متحده و رژیم اسرائیل کل لابی گری و توان سیاسی خود را در میان گذاشتند اما پس از شام آخر همه رهبران کشورهایی که در ریاض گرد هم آمده بودند به کشورهای خود بازگشتند تا سیاست های خاص خود را دنبال کنند!

در حالی که عربستان و ایالات متحده تلاش داشتند در این اجلاس ایران را به عنوان دشمن واحد همه کشورهای اسلامی به جای اسرائیل معرفی کنند اکثریت مطلق کشورهای اسلامی، البته آنهایی را که می توان به عنوان کشور معرفی کرد، بدون استثنا به ملک سلمان و محمد بن سلمان و پرزیدنت ترامپ پوزخند زدند.

همانند گذشته، عربستان سعودی بلا فاصله گول پوزخند رهبران کشورهای اسلامی را خورد و متصور بود که می تواند با فشار بر علیه قطر ضعیف کشی کند تا بقیه حساب کار دستشان بیایند. به همراه برخی کشورهای همسو قطر را به اتهام حمایت از تروریسم محاصره کردند و توقع داشتند بقیه با آنها همراهی کنند اما اتفاقی که پیش آمد این بود که بسیاری از کشورهایی که ریاض روی آنها حساب باز کرده بود با قطر همسو شدند و حتی برخی از کشورها مانند ترکیه و پاکستان برنامه ریزی کردند تا نیرو به قطر بفرستند تا مبادا عربستان و همپیمانانش به سرشان بزنند و به فکر ماجراجویی نظامی در قطر بیافتند.

ایران هم برای اینکه قطر را در شرایط بحرانی قرار ندهد کنار ایستاد ولی هر آنچه امکان داشت را در اختیار قطر قرار داد و به این کشور همسایه کمک کرد در قبال قلدری برادر بزرگترش بایستد.

شرایط به گونه ای شد که هر گونه ماجراجویی نظامی عربستان سعودی در قبال قطر به ماجراجویی عراق در کویت تشبیه شد و سعودی ها در نهایت متوجه شدند که اینبار خیلی به خاکی زده اند. آنها به همراه متحدینشان شرایطی را از کانال کویت برای مصالحه با قطر ارائه دادند که باور داشتند قطر احتمالا برخی از این شرایط مانند قطع رابطه با ایران و بستن پایگاه ترکیه را می پذیرد و در مورد بقیه هم چانه می زند، اما واکنش امیر قطر بسیار غیر منتظره بود.

در حالی که رئیس جمهوری مصر، کشور قطر را - که بیش از چهارصد وپنجاه هزار خانواده مصری در آن اشتغال دارند- از تبریک عید فطر مستثنا کرد، امیر کویت دیگر همپیمان عربستان در منطقه پیغام تبریک بسیار قابل تأملی برای همتای قطری فرستاد و امیر قطر هم با علنی کردن محتوای تماس خود با رئیس جمهوری ایران که مبنایش افزایش سطح روابط و همکاری و دوستی بود به طرح عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات واکنش نشان داد و عملا گفت که این پیشنهاد را پاره می کند و به دریا می ریزد!

واکنش مقامات ترکیه نیز بسیار قابل تأمل بود و آنها ضمن واکنش تند به پیشنهاد چهار کشور تحریم کننده قطر، نوعی تهدید هم برای آنها ارسال کردند.

ساده ترین کارشناس هم می توانست پیش بینی کند که پیشنهاد چهار کشور با چه پاسخی مواجه خواهد شد، در واقع این پیشنهاد ها هیچ کدام به تروریسم و اتهامی که بر علیه قطر مطرح بود مرتبط نبود و همه نشان تلاش چهار کشور برای تحمیل اراده خود بر قطر داشت رفتاری که حتی کشورهای بازنده یک جنگ نظامی و در حال اشغال هم حاضر به پذیرفتن آن نخواهند بود، چه برسد به قطر که شرایط برتر این مناقشه را در اختیار دارد.

به نظر می رسد وقت آن رسیده که سران چهارکشور همه مشاوران خود را اخراج کنند و به فکر باشند مشاوران دیگری را برای خود انتخاب کنند، مشاورانی که واقع بین وبا سواد باشند! 

پربیننده ترین خبرها