یعلون: اعراب در کنار ما و دشمن ایران هستند

یعلون: اعراب در کنار ما و دشمن ایران هستند
چهارشنبه 7 تير 1396 - 19:30

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی گفت، نظامهای عربی سنی در دشمنی با ایران، در کنار ما هستند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، موشه یعلون در یکی از جلسات همایش امنیتی مارگارت تاچر در لندن گفت: در خاورمیانه ایدئولوژی اسلام افراطی حاکم است. ما در خاورمیانه ایدئولوژی شیعه ایران را داریم. شیعیان ایران که تلاش می کنند هر طور که شده بر منطقه حاکم شوند، تا حد زیادی موفق بودند. همانطور که ترکی بن فیصل، شاهزاده سعودی هم اشاره کرد ایرانیها تلاش کردند گذرگاهی ایجاد کنند که از تهران آغاز شود و با عبور از بغداد که البته دولتی شیعی بر پایتخت عراق تسلط دارد، به دمشق برسند که در آنجا هم نظامی علوی و همسوی ایران حاکم است، سپس از آنجا به بیروت برسند، جایی که حزب الله حضور دارد.

مقام صهیونیست افزود: عقیده دارم این جبهه تنها اسرائیل را هدف قرار نمی دهد، بلکه کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات، مصر، اردن، بحرین، کویت و کشورهای شمال آفریقا را نیز هدف قرار می دهد. ایران همچنین تلاش می کند از طریق حمایت از حوثی های یمن، پایه های حکومت را در کشور عربستان سعودی سست کند. اما مهم این است که نظامهای عربی سنی در دشمنی با ایران با ما هستند. نظامهای عربی سنی همچنین در مقابله با اخوان المسلمین با ما هستند.

وی ادامه داد: ایدئولوژی دیگری که در منطقه وجود دارد، ایدئولوژی جهادی ها از مذهب سنی است که در راس آنها داعش و القاعده قرار دارد و همانطور که می دانیم اختلافاتی بین این دو گروه وجود دارد اما در نهایت این گروه ها دست به اقداماتی خرابکارانه در منطقه و جهان می زنند و تلاش می کنند بر منطقه و جهان تسلط یابند. اما نکته مهمی که باعث موفقیت داعش شده بود ضعف آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بود.

یعلون افزود: تغییراتی که در منطقه اتفاق می افتد، بویژه آنچه که در عربستان و مصر در جریان است به فرصتهایی تبدیل شده است.

وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی درباره شرایط فلسطین نیز گفت: نوار غزه به طور کامل به اسرائیل وابسته است. از طرفی دیگر در کرانه باختری، اقتصاد پویایی که توان ادامه حیات داشته باشد وجود ندارد. منافعمان با تشکیلات خودگردان فلسطین مشترک است و ابو مازن (محمود عباس) کاملا به ما وابسته است. بنابراین ما در فلسطین با جنبش حماس روبرو هستیم. این را هم باید بگویم که عربستان سعودی حتی یک ریال هم در نوار غزه هزینه نکرده است.

وی در پایان گفت: اسرائیل عامل تنشها و درگیریها در خاورمیانه نیست و درگیری ها در کشورهای عربی به ما هیچ ارتباطی ندارد.

پربیننده ترین خبرها