3 صیاد بوشهری آزاد شده توسط عربستان به کانون خانواده بازگشتند

3 صیاد بوشهری آزاد شده توسط عربستان به کانون خانواده بازگشتند
جمعه 9 تير 1396 - 04:08

فرماندار بوشهر گفت:مجید ماهینی ، وحید و سعید خسروی 3 صیاد بوشهری هستند که مسئولان عربستان سعودی آنان را آزاد کرده اند شامگاه پنجشنبه وارد بوشهر شدند و پس از یکسال دوری به آغوش خانواده های خود بازگشتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عباس جمشیدی پنجشنبه شب افزود: این صیادان پارسال در مرزهای آبی دو کشور توسط مسئولان عربستانی بازداشت شده بودند.
وی یادآورشد: صیادان بوشهری پس از آزادی با قایق های ماهیگیری خود وارد آب های سرزمینی شدند و مورد استقبال خانواده و صیادان بوشهری قرار گرفتند.
فرماندار بوشهر اظهارداشت: هرچند مسئولان دریابانی خبر آزادی صیادان بوشهری را به نقل از صیادان بومی داده بودند اما تا زمانی که این صیادان وارد اسکله بوشهر نشده بودند خبر آزادی آنان اطلاع رسانی نشد.
عبدالغنی و اکبر رحیمی دو صیاد گناوه ای که سال گذشته توسط سربازان عربستان سعودی دستگیر شده بودند نیز روز پنجشنبه آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.
براساس اظهارات مسئولان استان بوشهر ،سه صیاد بوشهری نیز خرداد ماه امسال در مرزهای آبی مشترک توسط عربستانی ها بازداشت شده اند.
در همین رابطه مدیرروابط عمومی شیلات استان بوشهر یادآور شده بود: ادعای مسئولان عربستان سعودی مبنی بر دستگیری سه نظامی ایرانی در نزدیکی میدان نفتی فروزان واقعیت ندارد بلکه این افراد صیادان بوشهری هستند.
اردشیر یاراحمدی درگفت وگو با ایرنا تصریح کرده بود:دو قایق صیادی نیمه دوم خرداد ماه از اسکله صیادی جفره بوشهر عازم صیدگاههای حوزه سرزمینی شده بودند که قایق آنها دچار نقص فنی شده بود و بدلیل مواج بودن دریا، جریان آب آنها را به مرزآبی عربستان برده بود.
وی یادآورشد:پس از رفع نقص فنی و در زمان بازگشت به سمت میدان نفتی فروزان (متعلق به جمهوری اسلامی ایران )گارد ساحلی کشور عربستان به سمت آنها شلیک کرده بود.
مسئول روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: یکی از تیرها پس از عبور از بدنه یکی از قایق ها به ناحیه کمر یکی از صیادان بوشهری اصابت و منجر به فوت وی شد.
وی افزود: دیگر سرنشین این قایق جسد پدرش را با همان قایق به اسکله جفره بوشهر منتقل کرد.
یاراحمدی اضافه کرد:از سرنوشت صیادان دیگر که در محاصره گارد ساحلی عربستان بودند نیز اطلاع دقیق و موثقی در دست نیست.
وی گفت:افراد یاد شده دارای مجوز صیادی و عضو لیست صیادان بندر بوشهر هستند که سالها به امر صید و صیادی مشغول هستند.
در همین رابطه دادستان عمومی و انقلاب بوشهر نیز گفت: تیراندازی مرزبانی کشور عربستان سعودی به سمت قایق های صیادان بوشهری که به اشتباه یا به لحاظ خارج از اراده به آبهای کشور همسایه وارد می شوند خلاف عرف و مقررات بین المللی و حسن همجواری است.
علی حسن پور افزود: در همین راستا پرونده ای در شعبه سوم بازرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر تشکیل و تحقیقات در حال انجام است.
وی یادآورشد:باتوجه به تحقیقات اولیه و نوع کالیبر اسلحه بکار رفته اقدام به تیراندازی عوامل مرزبانی کشور عربستان قریب به یقین است.
دادستان عمومی و انقلاب بوشهر گفت:باتوجه به مرز مشترک دریایی دو کشور ایران و عربستان که برخی اوقات لنج ها و قایق های آن کشور نیز به اشتباه وارد محدود آب های سرزمینی ایران می شود تیراندازی گارد ساحلی عربستان به سمت قایق های صیادی ایرانی که به اشتباه و یا به لحاظ عوامل خارج از اراده صیادان به آبهای کشور همسایه وارد شده اند خلاف عرف مقررات بین المللی و حسن همجواری است./منبع: ایرنا

پربیننده ترین خبرها