عربستان خطاب به قطر: کاسه صبر ما لبریز شده است

عربستان خطاب به قطر: کاسه صبر ما لبریز شده است
شنبه 10 تير 1396 - 09:49

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد محاصره قطر یک پیام دارد و آن این است که کاسه صبر ما در برابر سیاست‌های کنونی این کشور لبریز شده است.

العالم ـ عربستان سعودی
به گزارش «روسیا‌الیوم»، وزارت خارجه عربستان سعودی، روز جمعه در صفحه کاربری خود در توییتر نوشته است: «حمایت قطر از تروریسم و افراط‌گرایی، که امنیت ما و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، رد می‌کنیم.»

وزارت خارجه سعودی در این بیانیه گفت: «قطر به تعهدات خود پایبند نبود. تمامی تلاش‌ها با دوحه به بن‌بست رسید و به درخواست‌های مکرر، که آخرین مورد آن در سال‌های 2013 و 2014 مطرح شد، متعهد نماند.»

این بیانیه افزود: «قطر به وعده‌های خود درباره پایان دادن به حمایت و پشتیبانی مالی از تروریسم و عدم مداخله در امور داخلی کشورها عمل نکرد.»

وزارت خارجه سعودی تصریخ کرد: «تصمیم به قطع روابط با قطر به این دلیل اتخاذ شد که وضعیت کنونی خود را اصلاح کند و منابع مالی تروریسم و افراط‌گرایی خشکانده شود.»

ریاض در ادامه تأکید کرد: «تحریم (تحمیلی علیه قطر) یک پیام دارد و آن این است که کاسه صبر ما لبریز شده است و دوحه نمی‌تواند همچنان سیاست کنونی خود را دنبال کند.»

عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی، سه هفته پیش در اقدامی همزمان روابط دیپلماتیک خود با قطر را، به‌خاطر آنچه که «حمایت دوحه از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیدند، قطع کردند. این کشور‌ها شروط سیزده‌گانه‌ای برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم علیه قطر مطرح کرده‌اند.

قطر در واکنش گفته است که این شروط «واقع بینانه» و «قابل اجرا» نیستند، ولی آنها را بررسی کرده به طور رسمی به آنها پاسخ می دهد.

گفته می شود، قطع روابط دیپلماتیک با ایران، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه و بستن شبکه الجزیره از جمله شروط سیزدهگانه عربستان، امارات و متحدانشان برای از سرگیری روابط با قطر است.  ضرب‌‌الاجل 10 روزه به قطر رو به اتمام است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها