عربستان و قطر به این دلیل هنوز دوست هستند

عربستان و قطر به این دلیل هنوز دوست هستند
شنبه 10 تير 1396 - 19:16

شبکه "بلومبرگ" آمریکا با اشاره به تشدید بحران در روابط قطر و کشورهای عربی از جمله سعودی تاکید کرد که این بحران هنوز به منافع اقتصادی و همکاری های نفتی این کشورها کشیده نشده است.

العالم- عربستان
"بلومبرگ" دیروز جمعه در گزارشی نوشت: هرچند که روابط برخی کشورهای عربی از جمله سعودی و امارات با قطر متشنج شده است اما وقتی بحث نفت‌کش ها و منافع اقتصادی به میان می آید، ریاض و دوحه همچنان دوست محسوب می شوند، این درحالی است که عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده اند.
براساس این گزارش در حالی که عربستان به همراه سه کشور دیگر عربی قطر را به ارتباط با گروه های تروریستی و نزدیک شدن به ایران متهم می‌کنند، یک مسئله به وضوح روشن است و آن این که تنش ها هنوز به نقطه ای نرسیده که عربستان موجب اختلال در ارسال محموله های نفتی همسایه کوچکترش شود.
بلومبرگ تصریح کرد که بحث برسر نفت‌کش های مشترکی است که نفت خام قطر، سعودی و امارات را منتقل می کنند و براساس شواهد و قرائن موجود در 25 روز گذشته و از زمان آغاز بحران در روابط این کشورها، تعداد این نفت‌کش ها حتی بیشتر شده است.
بلومبرگ افزود: هماهنگی این کشورها در بازار نفت به صراحت بیانگر آن است که وقتی مساله بازار جهانی نفت به میان می آید، چگونه منافع اقتصادی بر مناسبات و تنش های سیاسی غلبه می کند.
این گزارش می افزاید: اگر عربستان جلوی محموله های مشترک نفتی با قطر را می گرفت این امر  موجب ایجاد چالش برای مشتریانش می شد و آنها را به سازماندهی مجدد ده‌ها محموله نفتی ناچار می کرد و این امر سطح حمل و نقل انرژی را کاهش و هزینه آن را افزایش می داد.

"ریچارد مالینسون"، تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک شرکت "انرژی اسپکتس" بریتانیا در لندن در این خصوص گفت: " عربستان و امارات احتمالا تمایل ندارند قدمی بردارند که موجب آسیب دیدن شهرت و جایگاه آنها در بازار جهانی نفت شود.
بلومبرگ خاطرنشان کرد که نفت‌کش های مشترک 3 کشور سعودی، قطر و امارات عمدتا از اختلافات دیپلماتیک و سیاسی یک ماه اخیر بی تاثیر مانده است زیرا تعداد این نفت‌کش ها که قبل از آغاز بحران 16 تانکر بود اینک به 17 تانکر رسیده است و به نظر می‌رسد همکاری‌های مشترک این کشورها در حوزه نفت به‌طورکامل از تنش‌های سیاسی بین آنها دور مانده است.
213

پربیننده ترین خبرها